Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. december 2003.
Ønsket om at reducere omkostningerne er ifølge en undersøgelse fra PA Consulting det næsthyppigste motiv, når virksomheder køber hinanden, fusionerer eller indgår strategiske alliancer. Den hyppigste trækkraft er ønsket om vækst.
Men det er ikke altid en sikker vej til vækst, omkostningsreduktioner, refokusering eller konsolidering. En rapport fra PA Consulting viser, at 80 procent af virksomhedssammenlægninger slår fejl. Forstået på den måde, at det oprindelige mål, som virksomhederne havde sat sig ikke blev opfyldt. Kun to ud af 10 fusioner, opkøb, alliancer eller andre typer sammenlægninger lykkes.
Forklaringen på den høje fejlrate er, at topcheferne ikke får resten af virksomheden med. En fusion sker højst et par gange i en topchefs liv og gør ham "høj" på det strategiske beslutningsniveau. Men han mister ofte det holistiske syn og taber bunden af virksomheden.