Artikel top billede

Microsofts danske udviklingscenter i Lyngby har spillet en central rolle i udviklingen af det nye ERP-produkt, som indtil videre går under navnet Project Madeira.

Udviklet i Danmark: Her er Microsofts nye økonomisystem - Madeira

Dansk udviklingscenter spiller stor rolle i Microsofts nye ERP-system, som skal sparke dørene ind til mindre virksomheder.

Der ligger en meget dansk tankegang bag et helt nyt stykke ERP-software, som Microsoft for nylig sendte i teknisk preview i USA.

Det nye program går indtil videre under navnet "Project Madeira", og ligesom Microsofts rent danske produkt, C5, er det designet til at opfylde små virksomheders behov for at holde styr på bankkonti, fakturaer, kundeoplysninger, lager, salg og indkøb.

Chef for Microsofts danske udviklingscenter, Marko Perisic, fortæller til Computerworld, at Madeira afvikles et hundrede procent på cloud-platformen Azure.

Og som stort set alt andet forretningssoftware, Microsoft har præsenteret de seneste år, lover det nye produkt også fuld integration med applikationerne i Office 365 plus mulighed for at afvikle Madeira-softwaren via mobile devices - uanset om styresystemet er Android, iOS eller Windows.

Det nye produkt er i vid udstrækning bygget af udviklere i Microsofts danske udviklingscenter Lyngby. Så også på den led er der stadig et markant dansk aftryk på den nye Microsoft-satsning.

Læs mere:
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter

Softwaren i Madeira er bygget på samme kerne som det eksisterende Microsoft-produkt NAV - som i parentes også har danske rødder. Men Microsoft understreger, at Madeira er noget andet end NAV.

First stop USA - og så måske i Danmark

Nordamerika bliver det første marked, hvor Madeira bliver lanceret fuldt ud. På det amerikanske marked vil Microsoft i første omgang gå efter kunder, der har fra 10 til 99 brugere.

Men Marko Perisic er helt åben om, at det nye produkt helt givet vil blive introduceret på andre markeder - eksempelvis i Danmark.

Tidshorisonten for en dansk lancering ligger ifølge Marko Perisic et sted mellem seks til 18 måneder ude i fremtiden. Men han understreger, at Microsoft endnu ikke har endeligt besluttet, hvordan Microsoft vil rulle Madeira ud udenfor USA.

"Vi har nu en platform, hvor vi meget hurtigt kan bygge løsninger rettet mod udvalgte kundesegmenter. Så vi kan vi også lancere Madeira i andre lande som for eksempel Danmark."

"Om vi så vælger at rette Madeira mod det kundesegment, som i dag bruger C5 er et spørgsmål om, hvordan vi prioriterer vores forretning," siger Marko Perisic.

Men skal man for alvor tage de danske briller på, er det nærliggende at se lanceringen af Madeira, som Microsofts forsøg på at kopiere de sidste 25 års danske succes med C5.

Og at Madeira skal være med til at sparke dørene ind hos millioner af små virksomheder rundt om i verden, som ifølge flere analytikere i de kommende år vil være de mest købevillige kunder på det globale marked.

Mindre virksomheder har det nemlig med at blive større, og Madeira er ifølge Microsoft designet til, at de kunder, der i dag er små, på et senere tidspunkt kan springe ud i en fuldt udbygget NAV-løsning.

"Det, der er afgørende for kunderne er, at have en løsning, der kan skalere på tværs de forskellige kundesegmenter, så de ikke skal tænke på, hvad de skal købe de næste to, tre eller fire år," slutter Marko Perisic.

Læs også:

Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter

Microsoft satser på comeback for C5: Vil vinde de små danske kunder tilbage




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere