Efter flere år i defensiven er Microsoft nu klar til at slå hårdt igen på det danske marked for økonomisystemer til de helt små kunder.
Microsofts danske direktør for ERP-divisionen, Dynamics, Rene Ebbesen fortæller, at man henover sommeren har udvidet antallet af medarbejdere, der arbejder målrettet med salg til kunder i den lave ende af markedet.
"Vi ansætter nu folk, der skal ud og skabe et stærkere fokus på at hjælpe vores partnere og kunder i det her segment," siger Rene Ebbesen.
Microsofts offensiv er en reaktion på, at en stribe online- og cloudbaserede konkurrenter som Dinero, Billys Billing og ikke mindst e-conomic har de seneste år gnavet sig ind på den klassiske Microsoft-bastion.
Senest har også den oprindelige arkitekt bag C5, Erik Damgaard, meldt sig på banen med et økonomisystem, som skal udfordre Microsoft.
Læs også: Erik Damgaard klar med nyt økonomisystem: "Jeg er back in business"
Der var engang, hvor det oprindeligt danskudviklede C5 var et klart førstevalg, når små virksomheder skulle bruge et it-system til at holde styr på fakturaer, lager og løn til de ansatte.
"C5," lød det typiske svar, når en nystartet virksomhed bad sin revisor anbefale et økonomisystem. Men sådan er det ikke nødvendigvis længere.
To år i et vadested
Mange kunder har været fristet af, at Microsofts konkurrenter har kunnet tilbyde enkle og brugervenlige løsninger, som det tager ganske få minutter at konfigurere. Og mange rådgivere anbefaler i dag lige så gerne e-conomic som en C5.
Bedre blev det ikke da Microsoft for to år siden som led i sin nok så bekendte cloud-strategi valgte at skrotte den teknologiske motor i C5-systemet og erstatte den med kernen fra det mere tidssvarende Dynamics NAV.
Den øvelse handlede om at gøre det lettere for eksisterende C5-kunder at opgradere til en "rigtig" NAV-løsning, ligesom det ville blive lettere at sælge andre af Microsofts cloud-baserede produkter som Office 365 og CRM Online.
Prisen har så været, at man åbnede en flanke, som konkurrenterne har udnyttet.
Med den varslede offensiv vil Microsoft også generobre sin plads i den lave ende af markedet, hvor C5 traditionelt har fungeret som fødekanal til de mere avancerede Microsoft-løsninger.
Voldsom omstilling for forhandlere
Ved at sætte en sidste salgsdato på C5-teknologien har Microsoft tvunget forhandlerne til at vælge om de ville bruge penge på at omskole konsulenter og teknikere til NAV-teknologien, eller om de ville holde fast i den uddøende C5-forretning.
Læs også: Jysk it-firma satser på nyt økonomisystem: "Microsofts produkter er i en anden prisklasse"
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
Det har krævet en voldsom omstilling for de omkring 200 forhandlere, som i dag servicerer C5-kunder, erkender Rene Ebbesen, som dog ser hele øvelsen som en succes.
"Vi har trænet mange hundrede C5-konsulenter, så de nu kan arbejde på NAV-platformen, som også er den teknologi, som det nye C5 er bygget på. Derfor har vores partnere i dag en meget større skare af NAV-konsulenter. Det giver et meget bredere udbud af løsninger til kunderne," siger han.
"Vi ved godt, at der har været et hårdt valg for mange partnere. Men vi tror på, at denne her strategi virker, fordi kunderne også efterspørger løsninger, der er integreret med Office 365 og CRM i skyen. Vi har i dag en markedsvækst på NAV/C5-markedet, som er mange gange højere end markedsvæksten," lyder det fra Rene Ebbesen.
Læs også: