Softwaregiganten Oracle behandler sine kunder som snydere og bedragere.
Ændringer af licensregler sker bag om ryggen på kunderne, som derfor får ekstraregninger, der i bedste rockerstil opleves som rene dummebøder.
Så hård er kritikken fra den danske afdeling af organsationen ITAMorg, hvor direktør Tony Franke ikke lægger fingrene imellem, når han skal beskrive Oracles måde at behandle sine kunder på.
"Oracles adfærd har skabt en mistillid blandt kunderne, som oplever, at Oracle gør, hvad de kan for at få pengene ud af kundernes lommer. Det gør de både ved at ændre på deres betingelser uden at advisere kunderne om det. Efterfølgende gennemfører de audits, hvor kunderne bliver overraskede over, at de pludselig skal auditeres op imod det," siger Tony Franke til Computerworld.
Han ligger dermed på linie med den britiske organisation Campaign for Clear Licensing (CCL), som tidligere i denne uge offentligjorde et åbent brev til Oracles stifter og topchef Larry Ellison med en advarsel om, at Oracles licensregler og auditering skaber "fjendtlige" relationer til mange kunder .
Behandler kunderne som snydere og bedragere
"Der er ingen tvivl om, at det billede, som CCL tegner, er noget, vi kan genkende i Danmark," lyder det fra Tony Franke.
Han fortæller samtidig, at Oracles kunder er bange for at træde frem med deres kritik af softwaregiganten.
"Jeg har talt med flere Oracle-kunder, efter at Computerworld kontaktede os. Men der er ingen, der ønsker at træde frem med navns nævnelse. Sådan er det desværre. Måske er det fordi, de sidder og tænker, at Oracle har flere advokater, end kunderne selv har ansatte. Derfor vil de ikke stå frem," siger Tony Franke.
Han fortæller, hvordan kunder i nogle tilfælde oplever Oracles ekstraregninger for ikke at overholde licensbestemmelserne som rene "dummebøder".
"Oracle behandler sine kunder som om, kunderne er snydere og bedragere. Men sådan er det bare ikke i Danmark og i de lande, som vi forretningsetisk sammenligner os med. Derfor vil vi opfordre Oracle til at gå til deres respektive markeder, sådan som markedet og kunderne fortjener. Selv for kunder, der har de bedste intentioner, og som gerne vil betale, er det rigtig rigtig svært at undgå dummebøder, som nogen har kaldt det," siger Tony Franke.
"Kunderne oplever også, at der ikke er særlig meget hjælp at hente (hos Oracle, red.), selv hvis man stiller op og siger, at man gerne vil betale det, man skal, men at man har lidt svært ved at forstå spillereglerne," siger han.
Bliver licensregler ligefrem maskeret, så kunderne ikke ved, hvad de skal forholde sig til?
"Ja. Og Oracle gør i hvert fald ikke noget for at gøre det mere transparent. Man sidder nogle gange tilbage med en følelse af, at Oracle gør, hvad de kan for at komme ud og gennemføre audits og få vredet nogle flere penge ud af kunderne," lyder det fra ITAMorgs direktør.
Afviser at der skulle være et problem
Oracles danske landechef Kenneth Johansen ønsker ikke at kommentere kritikken fra Tony Franke.
Han afviser dog, at der skulle være et generelt problem med utilfredse kunder, sådan som den britiske rapport peger på.
"Jeg kan simpelthen ikke genkende det billede som rapporten (fra CCL, red.) henviser til," siger Kenneth Johansen.
Han henviser til, at formanden for den uafhængige "Oracle Users Group", John Matelski, i et blogindlæg har lagt afstand til indholdet i rapporten fra CCL.
Læs også:
Klager til Ellison over Oracles 'fjendtlige kunderelationer'