Artikel top billede

Oracle-kunder har nul tillid til Oracle: Klager til Ellison over Oracles 'fjendtlige kunderelationer'

Dårlig kommunikation om Oracles licens- og auditeringspolitik har sendt kundernes tillid til firmaet helt i bund, viser ny rapport. Det kan stille sig i vejen for softwaregigantens ambition om at sælge flere cloud-løsninger, lyder det fra brancheorganisation, som nu forsøger at råbe topchef Larry Ellison op.

Ni ud af 10 Oracle-kunder stoler ikke på firmaets informationer om ændringer af licensregler.

Og færre end hver fjerde kunde siger, at de får tilstrækkelig hjælp i forbindelse med licensaudits og fornyelser af kontrakter.

Det viser en rapport, fra den britiske brancheorganisation Campaign for Clear Licensing (CCL), som i rapporten har spurgt mere end 100 Oracle-kunder om deres samarbejde med softwaregiganten.

Resultaterne har nu fået CCL til at skrive en åbent brev til Oracles topchef Larry Ellison med en skarp advarsel om, at der er en "rodfæstet mistillid" til Oracle blandt selskabets kunder.

'Fjendtlige kunderelationer'

CCL advarer samtidig om, at Oracles "overvejende fjendtlige" kunderelationer er en barriere for Oracles ønske om at få kunderne til at omfavne de cloud-services, som er en central del af Oracles fremtidige strategi.

"Forsømmer man at forholde sig til bekymringerne, vil det gå ud over Oracles evne til at overbevise kunderne om at adoptere selskabets cloud computing services, fordi mange kunder er bekymrede for, at cloud computing vil låse dem endnu stærkere til Oracle, end de er i forvejen," hedder det i opråbet til Larry Ellison.

Oracle har sat som mål, at salget af cloud-løsninger i det kommende regnskabsår skal fordobles til mere end en milliard dollar.

Men CCL peger samtidig på, at Oracles nuværende cloud-salg kun udgør omkring fem procent af selskabets samlede omsætning.

Samtidig med offentliggørelsen af brevet til Larry Ellison har CCL fremlagt en række anbefalinger til, hvordan Oracle kan komme kunderne bedre i møde.

Anbefalingerne er baseret på en rundspørge blandt 80 Oracle-kunder.

Her peger kunderne på behovet for større klarhed om Oracles strategi og bedre information om firmaets auditeringskrav.

Læs også:

Blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned

Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere