Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Sådan tjener du penge på dit hardwaresalg

Myten om, at man ikke kan tjene penge på at sælge hardware, holder ikke, lyder det fra to it-virksomheder. Her giver de opskriften på, hvordan man lokker kunderne væk fra de store konkurrenter.

Fokusering og et højt serviceniveau over for kunderne er den medicin, som kan få en hardware-forretning til at vokse og skabe fornuftig indtjening. Sådan lyder budskabet fra to dedikerede hardware-pushere, som har gjort salg af hardware til deres primære forretningsområde.

I flere år har det været et vedtaget dogme, at hardwaresalg på grund af lave og stadigt faldende indtjeningsmargener kun kan hænge økonomisk sammen, hvis man er en kæmpevirksomhed med store salgsvolumener - som for eksempel de to mastodonter Atea og Dustin.

Men sådan behøver det ikke være.

Hos den østjyske it-virksomhed ED-Data markedsfører man sig ganske vist som totalleverandør, men salg af hardware og standard-software udgør omkring tre fjerdedele af den samlede omsætning, som det seneste år nåede op på 87 millioner kroner - en stigning på godt 40 procent - uden at det er gået ud over indtjeningen. I ED-Datas seneste regnskab mundede det ud i et overskud før skat på omkring halvanden million kroner.

"Der har været det helt klassiske billede af, at man ikke kan tjene penge på at sælge hardware. Men hvis man er cost-effektiv og leverer en god service til kunderne, så er man godt i gang. Så vi har fået en pæn tilgang af nye kunder, men vi er også meget offensive," siger ED-Datas direktør Philip Davidsen.

Han fortæller, at virksomheden har mere end en halv million varenumre på sin webshop, og allerede nu kan han se, at væksten i ED-Data fortsætter med en forventet omsætning i indeværende regnskabsår på mellem 125 og 150 millioner kroner.

"Vi har ikke ændret på strategien"

Hos Glostrup-virksomheden Netsolutions, der markedsfører sig som totalleverandør af hardware beretter salgsdirektør Oktay Ilgöy også om vækst. I løbet af 2013 har man lavet samhandelsaftaler med flere større kunder, som tidligere netop har handlet hos mastodonter som Atea og Dustin.

"Vi har ikke ændret på strategien. Men kunderne har fundet ud af, at vores service og hurtige respons ikke er noget, de kan få hos den større forhandler. Hvis de skal bruge et kabel eller en adapter, så har sælgeren en tendens til at nedprioritere det. Men for kunden kan et kabel til 100 kroner være lige så vigtigt som at få installeret en server eller en printer til 5-10.000 kroner," siger Oktay Ilgöy.

Han fortæller, at Netsolutions i 2013 i sit endnu ikke reviderede regnskab har øget omsætningen med godt 40 procent til omkring 35 millioner kroner med et lille overskud.

Oktay Ilgöy erkender da også, at overskuddet på hardware salg kunne være bedre.

"Kunden skal jo have et argument for at skifte. Når vi får nye kunder, er det også en investering, hvor vi de første mange måneder ikke tjener det helt store. Ud over god service er prisen stadig en vigtig parameter. Kunsten er, at vi med tiden får mere af deres forretning ind, og det kan vi så tjene bedre penge på," siger Oktay Ilgöy.

Hos ED-Data peger Philip Davidsen på, at åbenhed om kredit-rating og virksomhedens økonomi også har stor betydning for kundernes valg af leverandør.

"Når vi kommer ud til kunderne, har de screenet os på forhånd, så de kan være sikre på, at vi har orden i økonomien. Det betyder, at du er foran på point, når du kommer ind ad døren. Bare det, at kunden kan se et logo med vores kredit-rating på vores hjemmeside, giver en fordel," siger han.

"Det meste handler om god sober opførsel. Man er selvfølgelig også købmand, der skal tjene penge. Det ved kunden også godt. Så det er en fin balance," siger Philip Davidsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere