Masterclass – IT & Markedsagilitet

Vi lever i en tid præget af hurtige forandringer, digital transformation og ændringer i forbrugeradfærd. Den hurtige forståelse af kundens/ markedets behov og mekanismer er fundamentet for at kunne for at tilpasse sig hurtigt, disrupte eller udvikle forretningsmodellen(erne). Det er drevet af dynamisk kundeadfærd (Mindset), teknologiske ændringer, lovgivning og konkurrencepres samt ikke mindst udefra kommende faktorer. Forandringerne står i kø.

Fysisk
Ledelse kategoribillede

Det får du ud af kurset

  • Identificeret dit mindset i forhold til arbejdet med data, kunder og marked såvel som i forhold til din virksomheds strategiske markedsorientering
  • Indsigt i den nyeste forskning om anvendelse af data, forbrugeradfærd, forbruger kognition og CX
  • Viden om sammenhængen mellem kundetilfredshed, loyalitet og profitabilitet
  • Inspiration og værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med data
  • Inspiration til organisering og ledelsesstile i fremtidens agile marked

Pris ex. moms.

kr. 15.000,-

Varighed


Kursusdatoer

Kontakt os på tlf 77 300 123 eller på mail kurser@cw.dk for nærmere info angående datoer.

Det får du ud af kurset

  • Identificeret dit mindset i forhold til arbejdet med data, kunder og marked såvel som i forhold til din virksomheds strategiske markedsorientering
  • Indsigt i den nyeste forskning om anvendelse af data, forbrugeradfærd, forbruger kognition og CX
  • Viden om sammenhængen mellem kundetilfredshed, loyalitet og profitabilitet
  • Inspiration og værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med data
  • Inspiration til organisering og ledelsesstile i fremtidens agile marked

Kursusdatoer

Kontakt os på tlf 77 300 123 eller på mail kurser@cw.dk for nærmere info angående datoer.

IT & markedsagilitet

Digital transformation og forbrugeradfærd:

Den accelererende digitale transformation har fundamentalt ændret kundeinteraktioner, forretningsmodeller og forretningsstrategier, samtidig med at forbrugeradfærden er blevet påvirket af VUCA- og BANI-tilstande. VUCA-tilstand er Volatility (volatilitet), Unpredictability (uforudsigelighed), Complexity (kompleksitet) og Ambiguity (tvetydighed). En BANI tilstand er Brittle (Sårbar), Anxious (Angst), Non-linear (Ikke-lineær) og Incomprehensible (Uforståelig). Kort sagt er det ikke blevet lettere at navigere i markedet.


Eksterne påvirkninger:

Covid-19 pandemien, krigene i Ukraine og Gaza, energikriser, høj inflation og klimaforandringer har haft en betydelig indflydelse på forbrugeradfærd og økonomi. De er alle sammen nogle faktorer som virksomheden ikke har nogen indflydelse på uanset at disse faktorer kan have store konsekvenser for denne. Dette stiller krav at kunne handle agilt, men betyder så samtidig, at det bliver forretningskritisk at have styr på det som vi kan påvirke — vores værdikæde, kunderelationer og evnen til innovation, forandring, udvikling og til at sikre en effektiv virkningsgrad af virksomhedens ressourcer.
Markedsagilitet: Markedsagilitet defineres som evnen til hurtigt at forstå og tilpasse sig markedets behov og udføre de nødvendige beslutninger. Det indebærer udfordringer som at sikre brandkonsistens, evnen til at indsamle, analysere, dele viden internt og samt at kunne anvende viden proaktivt mod markedet. Data og indsigt er mere afgørende end nogensinde, ligesom at kunne håndtere databeskyttelse.


Forandringer kræver handlinger


Dette i forhold til virksomhedens omsætningsstrømme og omkostningsstrømme. Disse ændringer understreger behovet for virksomheder at reagere hurtigt og forudseende på kundernes behov og præferencer. Her er en helt basal udfordring ”False Consensus Effect” (FCE) — Den kognitive bias, hvor folk antager, at deres egne holdninger, overbevisninger, præferencer, værdier og adfærds-mønstre er mere udbredte blandt andre mennesker end de faktisk er. Forandringer drives typisk gennem ny teknologi og/eller nyt et mindset i forhold til marked og kunder. Centrale spørgsmål bliver da hvordan du som leder oplever arbejdet med data i din organisation samt hvilke organisatoriske mekanismer mener du bedst sikrer strategisk brug af Data?


Realtid

Kunderne interagerer i realtid. Det stiller ikke alene krav om adgang til data og handlingen af disse. Ofte er der et stor teknologisk fokus. Men der er også behov for et strategisk fokus. Er virksomheden organiseret til at arbejde i realtid? Arbejder vi fx med kampagner eller med processer? Det er ikke nok at kunne få data i realtid hvis ikke organiseringen betyder at man kan anvende disse! Er virksomhedens kompetencer de rigtige? Hvad med deres partnere og leverandører, kan de levere i realtid eller er der behov for at insource kompetencer i organisationen for at sikre agilitet? Hvorledes sikre vi en demokratisering af adgang til data med fx øget anvendelse af fx AI og Copilot? Kort sagt hvad nytter det at IT kan levere data i realtid hvis resten af organisationen ikke er gearet til at arbejde i realtid? Samtidig vil den agile tilgang stille store krav til ledelsesstil(le), performance management, beslutningskompetencer og rettigheder, målinger på fx CX og kundens rejse. Det er ikke uden udfordringer. Derfor bør man tage en syre test på virksomhedens markeds agilitet. Det giver vi en værktøjskasse og en række værktøjer til at sikre kan ske. Vi udfordrer vanetænkningen og har fokus på væksttænkning.

Vis mere

Kursusmål

Efter deltagelse på masterclass har du fået: - Identificeret dit mindset i forhold til arbejdet med data, kunder og marked såvel som i forhold til din virksomheds strategiske markedsorientering - Indsigt i den nyeste forskning om anvendelse af data, forbrugeradfærd, forbruger kognition og CX - Viden om sammenhængen mellem kundetilfredshed, loyalitet og profitabilitet - Inspiration og værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med data - Inspiration til organisering og ledelsesstile i fremtidens agile marked

Vis mere

Kurset henvender sig til

Kurset henvender sig til alle, der arbejder med strategi og IT, samt marketing, salg og kundeservice, og som vil have ny inspiration og nye værktøjer til det strategiske og operationelle arbejde med at tiltrække, fastholde og udvikle kunder og relationer.

Vis mere

Kursusindhold

Kursusforløb (2 dage)

-Mindset test inden start (Digital)
-12 moduler med teori, metoder og modeller
-Korte survey i forbindelse med masterclass
-2 x 1/1 dage med øvelser, diskussion og opgaver i grupper. Her (kan) anvendes eksempler fra de konkrete deltagervirksomheder samt cases.

Undervisningsform

Undervisningsformen og læringen kommer fra aktiv deltagelse, forelæsninger, øvelser, og ikke mindst arbejdet med konkrete problemstillinger den enkelte deltager bringer til bordet.
Undervisningsmateriale Bogen ”CRM 7.0 –A, CX & Data” er et gennemgående element i kurset. Bogen fungerer efterfølgende som en håndbog, inspirations og et opslagsværk i dagligdagen.


Forberedelse

Som forberedelse til kurset skal deltagerne gennemføre en mindset test (Kort skriftlig feedback) af ca. 15 minutters varighed, lytte til en podcast (40 min), samt læse relevante kapitler i bogen suppleret med enkelte forskningsartikler.


Afsluttende checkliste og værktøjer til at arbejde med den agile virksomhed.
Undervisere: - Professor Torsten Ringberg, Institut for Afsætningsøkonomi, CBS - Ekstern lektor, Per Østergaard Jacobsen, Institut for Afsætningsøkonomi, CBS - Evt. gæsteforelæsere fra virksomheder.

Vis mere

Kursusdatoer

Kontakt os på tlf 77 300 123 eller på mail kurser@cw.dk for nærmere info angående datoer.

June

Har du spørgsmål?

Kontakt os gerne på telefon 77 300 123, så hjælper vi dig gerne videre.

Vi sidder klar ved telefonen alle hverdage fra 08-16.

Du er også velkommen til at kontakte os på kurser@cw.dk.

Relaterede kurser

Se flere i Personlig udvikling Ledelse kurser | Se alle kurser