1 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Tesla S er lav og bred og kan minde lidt om Porsche Panamera.
Bilen vejer 2,2 tons, men er nem at navigere rundt i byen og springer let ind i hullerne i trafikken på grund af dens fantastiske optræk.
2 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Når du parkerer Teslaen, skal du regne med at bruge 5-10 minutter på at sludre med bil-interesserede, som hurtigt flokkes om bilen.
De fleste har hørt om Teslaen, men det er også oftest det første, folk har set til den. Så du ender hurtigt med spørgsmål om optrækket, kvaliteten, rækkevidden - og ja, om man er bange for, at der går ild i den.
Prisen på 800.000 kroner for Performance-modellen skræmmer de fleste, men interessen er der helt klart.
3 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Der er god plads i bagagerummet - og mulighed for at sætte 2 ekstra (børn) ind på de ekstra sæder.
4 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Da bilens bund er flad, er der ekstra plads, hvor f.eks. benzintanken normalt ville sidde. Et oplagt sted at placere sine ladekabler, som godt kan fylde en del.
5 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Fraværet af en forbrændingsmotor giver plads til at have et ekstra bagagerum i fronten.
Frontklappen åbnes fra nøglen eller fra kontrolpanelet i bilen.
6 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Det er ikke ungernes cykler, du skal have med foran, men der er snildt plads til en ordentlig tur i Bilka lørdag formiddag.
7 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
En af de små detaljer ved Tesla S er, at dørhåndtagene kører ind, når du låser døren - og ud når du låser op.
Selve håndtagene er lidt tykke, men der er til gengæld et diskret lys i dem, som virker fint sådan en mørk novemberaften.
8 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Nøglen til Tesla Model S er en lille plastikbil, som minder om Model S.
Trykker du to gange på motorklappen af modelbilen, springer den store bils front op. Trykker du på toppen, låser dørene op - og tryk bagtil, så åbner bagklappen.
Selve Teslaen er nøgleløs, så har du mini-Tesla med, kan du bare køre afsted. Sjovt nok er det et af de steder, hvor designerne ser ud til at have glemt noget - for man sidder lidt med nøglen i hånden og er i tvivl om, hvor man skal lægge den ... og ender med at putte den i kopholderen.
9 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Model S kommer i flere versioner - basismodellen starter på 537.000 kroner, men skal du have det større batteri, kommer du op på 610.000 kroner.
Vi testede dog den såkaldte Performance-model P85+, som koster fra 713.000 kroner.
10 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Ud over at accelerere fra 0 til 100 på 4,4 sekunder så kommer P85+ udgaven også med en række visuelle småændringer. Blandt andet den lille carbonspoiler på bagklappen.
11 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Når Tesla S skal lades, sætter du den bare i stikket. Hvor hurtigt det går, kommer an på, hvordan dit strøm-setup ser ud derhjemme.
Med CE-stik og 16 ampere ladede vi med op knap 60 kilometers rækkevidde i timen.
12 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
Tesla S er sikret mod kabeltyve, da kablet låser inde i bilen, når opladningen starter.
For at få kablet af igen skal du inde i kontrolpanelet låse stikket op igen.
13 / 13
(Foto: Lars Jacobsen)
For teknik-interesserede er kontrolpanelet måske den mest spændende del af Tesla Model S.
Her kan du sætte højden på affjedringen, sidespejlenes opførsel, kabinelyset i bilen og mange andre ting.
På sigt vil Tesla desuden åbne op for apps fra andre end dem selv på det Linux-baserede system.
Vi har desuden lavet en video, som kort viser kontrol-systemet i brug. LINK!