1 / 17
(Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion er en bil, som tiltrækker rigtig meget opmærksomhed. Der er tale om en research-bil, hvor hovedfokus er konsekvenserne af, at det er en selvkørende bil. Bilen skal altså selv forholde sig til sine omgivelser og erstatte den øjenkontakt og øvrige interaktion, en fører typisk har med den øvrige trafik. Samtidig er det et studie i, hvordan det indre af bilen kan udnytte de teknologiske og sociale konsekvenser af, at bilen selv kan finde vej.
2 / 17
Foran og bag på bilen sider store diodediplays, som har en mængde funktioner. Dels som almindelig lysgiver - nær- og fjernlys, blinklys osv. Dels til at kommunikere med lys og tekst til omgivelserne.
3 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Her er F015 på gaden med lys i dioderne i Las Vegas i januar 2015, hvor bilen havde verdenspremiere på teknologimessen CES. Bilen er udstyret med i alt 14 computere. 10 af dem er MacBooks.
4 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Diodedisplayet kan for eksempel signalere til en fodgænger, at bilen har registreret vedkommende, og at bilen er klar over, at personen bevæger sig forbi fronten på bilen. F015 er udstyret med fire stereokameraer, radarsystemer og flere forskellige typer sensorer.
5 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Hvis trafikken foran F015 sænker hastigheden, sender bilen signalet videre til de bagvedkørende, og hvis F015 pludselig stopper op, står der STOP i displayet, som også blinker.
6 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Inde bag den store Mercedes-stjerne i fronten gemmer sig en laser, som er en meget vigtig del af F015's arsenal af signalmuligheder til omgivelserne. For eksempel kan bilen stoppe op og tegne en fodgængerovergang med laseren foran en fodgænger, som står og venter på at passere. Samtidig vil en kvindestemme sige "Please, go ahead".
7 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Laseren vil også tegne disse pile på vejen for at signalere, at F015 er i færd med at standse, og at bilen vil holde stille, når den når frem til den sidste og mest fladtrykte pil.
Bilen er 100 procent selvkørende, så den kan sendes væk til et parkeringshus eller lignende, når der ikke er behov for den. Derfor er der behov for ret avancerede kommunikationsmuligheder. For eksempel kan man signalere med en håndbevægelse, at bilen bare kan passere, hvis man står lidt i vejen for den. Det vil den forstå og kvittere med et "thank you"
8 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
F015 har fundet en parkeringsplads, som den gerne vil bruge, og det fortæller bilen også sine omgivelser med laseren.
9 / 17
(Foto: Mercedes-Benz Cars press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG</rdf:li> <rdf:li>Global Communications Mercedes-Benz Cars)
De kæmpemæssige 26-tommer hjul sidder næsten helt ude i hjørnerne på bilen, og det giver plads til en ret stor kabine, som man får adgang til via to elektriske døre, som åbner hver sin vej.
10 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Inde i kabinen får man straks øje på de fem store skærme, som sidder i dørene og bag to af sæderne. Skærmene kan både betjenes med fagter og berøring og giver adgang til masse informationer og kontrolmuligheder. Enhver bruger af en smartphone vil føle sig helt hjemme her. Skærmene kan også kobles sammen - og sammen med kontrolpanelet under forruden - og tilsammen give ret imponerende illustrationsmuligheder.
11 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Mercedes forestiller sig, at alle biler på vejene i 2030 vil være forbundet både teknisk og socialt, så man altid kan fåe en social forbindelse med dem, man kender, som også er på vej et sted hen. Samtidig forestiller Mercedes sig, at alle kameraer i bilerne i trafikken, langs veje og andre steder vil være tilgængelige for alle, så man hurtigt kan danne sig et billede af situationen der, hvor man er på vej hen. Det kan skærmene for eksempel vise som panoramabilleder.
12 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Displayet under forruden kommer til live ved hjælp af fem bagprojektorer, og betjeningen foregår dels med fagter, dels med eyetracking - kameraerne til den sidder lige under forruden i hver side. Systemet kan på den måde lynhurtigt registrere, hvad brugerne vil justere - for eksempel lydniveauet for musikken - og den specifikke justeringsmulighed dukker så op på skærmen. Bilen kan i øvrigt sagtens betjenes manuelt som en almindelig bil, hvis man har lyst til det.
13 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Et head-up-display kan vise særlige interessante steder i omgivelserne, mens man kører. For eksempel restauranter.
14 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
F015 kører på el og har en rækkevidde på 1.100 kilometer. kraften til de 200 kilometer kommer fra et batteri, og resten fra en brint-brændselscelle.
15 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Udpræget brug af højteknologiske letvægtsmaterialer gør, at chassiet er cirka 40 procent lettere end på biler i tilsvarende størrelse i dag.
16 / 17
(Foto: press photo, do not use for advertising purposes / Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars)
Designet af F015 har gennemgået mange iterationer i de tre år, den har været undervejs. Formen og materialevalget kunne godt minde om et af de berømte og berygtede luftskibe kaldet Zeppelinere, så projektnavnet Led Zeppelin ligger lige for.
17 / 17
Bag på F015 sidder en QR-kode, som nok havde været super moderne for nogle år siden, men som nu næsten er forsvundet. Hvis du stadig har en QR-app på din telefon, får du adgang til et website med en masse informationer om F015.