1 / 9
(Foto: Collage af Duncan P Walker m.fl.)
På den kinesiske online-scene er der især tre aktører, som skiller sig ud.
Det drejer sig om Tencent, Alibaba og Baidu, som de fleste kinesere med en computer eller smartphone inden for rækkevidde kender alt til.
Økonomisk nyder de tre selskaber godt af, at flere vestlige/amerikanske tjenester er blokerede i Kina.
Det tre selskaber omsætter tilsammen for små 100 milliarder kroner og er samtidig underlagt censur fra den kinesiske regering, da der eksempelvis sidder seks millioner kinesere og overvåger aktiviteterne på de sociale tjenester i Kina.
2 / 9
Søgemaskinen Google findes godt nok i Kina, men det er Baidu, som er den foretrukne søgemaskine i Riget i Midten.
Baidu fra 2000 er helt overordnet Kinas mest populære webtjeneste, og ifølge Alexa-rangeringssystemet verdens femte mest brugte hjemmeside, selvom den er stort set ukendt i Vesten.
Ifølge net-overvågningsbureauet Net Applications tegner Baidu sig for en global markedsandel på 16,51 procent, efter Googles 71 procent, mens Yahoo ligger på knap 6 procent, og Bing er nede på 5,48 procent.
Baidus andel lå nede på 4,5 procent for fem år siden.
Massakren på Den Himmelske Fredsplads i 1989 og lignende begivenheder skal man ikke forvente at finde igennem Baidu - eller Google for den sags skyld - hvis du sidder på en kinesisk IP-adresse.
3 / 9
RenRen er navnet på den tjeneste i Kina, som svarer til Facebook, og RenRen betyder 'alles website'.
Mens Facebook har godt en milliard brugere, er antallet af Renren-brugere omkring 200 millioner aktiverede brugere ifølge selskabets egen hjemmeside.
RenRen fra 2005 nyder godt af, at onlinetjenesten Facebook er blokeret i Kina på grund af frygten for regeringskritisk videndeling, der ifølge visse kilder kan føre til oprørstilstande, der minder om det arabiske forår.
Andre kilder nævner, at tjenester som Facebook er blokerede, fordi det giver konkurrencefordele for kinesiske tjenester som RenRen.
I Hong Kong og på udvalgte restauranter i storbyer som Shanghai er det dog muligt at komme på Facebook.
4 / 9
I lighed med Facebook bugner RenRen med online-spil.
På billedet er flere af RenRens kundeservicemedarbejdere præsenteret som avatarer fra online-spil.
RenRen har udover sine kinesiske services også tjenester uden for Kina - eksempelvis målrettet det amerikanske marked.
5 / 9
Weibo er det kinesiske ord for 'mikroblog', som svarer til en tjeneste som Twitter.
Sina Weibo fra 2009 er det største mikroblogging-site i Kina med over en halv milliard registrerede brugere, hvilket svarer nogenlunde til antallet af Twitter-brugere.
Udover Sina Weibo findes et hav af andre weibos i Kina, som eksempelvis Tencent Weibo, men ordet weibo regnes normalt for at referere til Sina Weibo.
6 / 9
(Foto: Alibaba)
Alibaba-organisationen blev stiftet i 1999, og tilbyder flere handelssites for både forbrugere og virksomheder.
Organisationen har flere gange påkaldt sig vestens interesse, hvor eksempelvis magasinet The Economist har vurderet selskabet til en markedsværdi på langt over 500 milliarder kroner.
De mange Alibaba-sites håndterer større beløb end de vestlige konkurrenter Amazon og eBay - tilsammen.
Derudover har Alibaba i lighed med Amazon kastet sig over cloud-markedet i stor stil.
7 / 9
(Foto: Alibaba)
Et af Alibabas handelssites hedder Taobao, og er et brugtmarked svarende til eBay.
Handlen på Taobao rammer næsten 1.000 milliarder kroner om året.
Ifølge Alexa ligger Taobao i top 20 over verdens mest besøgte hjemmesider.
8 / 9
Når der skal chattes i Kina, foregår det i høj grad på Tencents QQ-tjeneste.
Her findes omkring 800 millioner brugere, hvor det kinesiske hjemmemarked er størst.
Servicen kan oversætte eksempelvis mandarin til kantonesisk i næsten realtid, og udover chat indeholder QQ et væld af nyheder, online-spil og anden underholdning.
Ifølge Alexa er QQ.com verdens syvendestørste og -mest besøgte hjemmeside.
9 / 9
En af Vestens mest populære videoservices, Youtube, er ikke tilgængelig i Kina.
Derimod har kineserne deres helt egen kopiversion, Youku med sloganet 'The World Is Watching'.
Youku fra 2006 er verdens andenstørste videoservice, og Alexa rangerer sitet på en 75.plads over nettets største websites.