1 / 16
(Foto: Dan Jensen)
Microsofts domicil i Lyngby nord for København har torsdag i denne uge dannet rammen om it-gigantens kåring af sine bedste partnere.
Kåringen sker blandt Microsofts mere end 3.000 partnere i Danmark, hvoraf godt 200 er såkaldte managed partners, som har en tæt tilknytning til Microsoft.
2 / 16
(Foto: Dan Jensen)
Reglerne for at blive udnævnt til en Microsoft-partnerpris i Danmark er egentlig ganske simple.
Man bliver nomineret - eller nominerer sig selv - i en eller flere ud af 19 kategorier.
Herefter vurderer en jury bestående af Microsoft Danmark- folk virksomhederne ud fra hårde fakta som salgstal, men også mere bløde kvaliteter som kundetilfredshed og spændende kundecases.
Tre nominerede udvælges i hver af de 19 kategorier, hvorefter det bedste selskab i Microsofts øjne vinder prisen i den nominerede kategori.
3 / 16
Microsofts Danmarks partnerdirektør, Lars Bell, forklarer, at kategorierne i partnerpriserne i 2016 har skiftet fra at være produktorienteret til at være mere løsnings- og helhedsorienteret.
Eksempelvis er der ikke en Sharepoint-pris, men en pris for bedste anvendelse af Sharepoint i en kundecase om dokumenthåndtering.
Det skyldes, at Microsofts partnerpriser gerne skal signalere den digitale transformation, som alle it-virksomheder taler om, hvor selskaber i hele verden digitaliserer deres arbejdsprocesser.
"Vi uddeler priserne, fordi vi gerne vil anerkende vores partneres indsats, og dette er en festaften uden løftede pegefingre."
4 / 16
At Microsoft partnerpris er betydningsfuld, kan bestyrelsesformand Thomas Black-Petersen fra cloud-partneren Adactit skriver under på.
Han har selv i sin tidligere rolle som direktør i BI-selskabet Inspari for flere år siden prøvet at vinde en partnerpris i et nystarter selskab med blot fem medarbejdere, hvilket gav et gevaldigt boost til hele firmaet.
"Prisen betyder jo både noget i forhold til at positionere sig til konkurrenterne og internt i virksomheden, hvor det er en stor anerkendelse for det daglige arbejde. Selvfølgelig er det fedt at være nomineret, men det handler om at vinde."
5 / 16
Udover anerkendelsen er der en høj grad af netværksopbygning og samtaler mellem partnerne.
For selvom mange af dem er konkurrenter i dagligdagen, arbejder flere også sammen om at levere løsninger til deres kunder.
Derfor tropper mange troligt og forhåbningsfulde op til uddelingsshowet.
6 / 16
Også CCO Christian Petersen hos it-konsulenthuset Venzo fortæller inden prisuddelingen, at Microsofts partnerpriser betyder en helt del for en mellemstor partner som Venzo.
"I salgsarbejdet kan vi fortælle om vores priser, hvilket hjælper en del i forhold til konkurrenterne og kendskabet til vores forretning. Større er Danmark jo trods alt heller ikke," siger han inden prisuddelingen.
Christian Petersen skulle senere på prisuddelings-aftenen få rigeligt at glæde sig over.
7 / 16
(Foto: Microsoft Danmark)
Inden uddelingen af priser og diplomer træder Microsoft Danmarks partnerdirektør Lars Bell op på scenen og byder velkommen sammen med administrerende direktør Marianne Dahl Steensen.
Marianne Dahl Steensen kan blandt andet annoncere, at Danmark er udpeget som det bedste Microsoft-partnerland i Vesten, hvilket i denne sammenhæng vil sige i verden.
"Det betyder jo, at I er verdens bedste partnere," siger Marianne Dahl Steensen til de omkring knap 100 fremmødte repræsentanter fra 34 partner-virksomheder, som kvitterer med klapsalver henover over festmiddagen.
8 / 16
Alle store it-selskaber har naturligvis partnerskaber, men ingen har systematiseret det som Microsoft.
Derfor rejser it-gigantens internationale direktør for partnerne, Gabrielle Schuster rundt til alle Microsoft-lande inklusiv lille Danmark og er med til at hylde cremen af cremen blandt partnerne.
"Det handler ikke om at være den bedste system-integrator for kunderne, men om at være kundernes bedste løsningspartner," siger hun med henvisning til at opstille løsninger for slutkunderne baseret på Microsofts mange forskellige produkter.
9 / 16
I 2015 kunne kinesiske Lenovo bryste sig af at blive udnævnt til årets Microsoft-devicepartner.
"Ja, vi har tidligere vundet, og det betyder enormt meget for vores organisation. Faktisk har jeg stadig diplomet hængende på væggen," fortæller salgschef Jens Henrik Thomsen fra Lenovo.
I årets udgave af Microsoft Partner Award-showet måtte Lenovo dog strække våben til Tech Data og Atea, som noget usædvanligt deles om prisen som årets modern device partner.
10 / 16
I en af de mindre kategorier, årets cloud business intelligence partner, vinder BI-huset Inspari, hvilket udløser et spontant "Yes, sådan!" udbrud fra selskabets direktør Jens-Jacob Aarup (th.).
Efter prisen er i hus, fortæller han til Computerworld, at anerkendelsen er stor, efter Inspari har investeret masser af penge i Microsoft-teknologi og -viden.
"Lige nu leverer Microsoft lynhurtigt, og for os er skiftet til Microsoft i skyen mindre end eksempelvis i Amazons cloud-tilbud, da for vi kender hele Microsoft-stacken i forvejen," forklarer han.
"Det kan være, at Microsoft i 2015 kun lancerede en version 0.8 af sin Power BI-løsning, men der er et klart roadmap, som vi kan forholde os til," fortsætter Jens-Jacob Aarup, som på billedet ses sammen med Insparis vicepræsident for forskning og udvikling, Kasper Kamp Simonsen (tv.).
11 / 16
Kursus-konsulenthuset 4D her repræsenteret af CEO Peter Kallin og strategic partner manager Mie Kjærsgaard Bertelsen vandt prisen for årets capacity enable partner.
Vi kan bruge denne pris til blandt andet at lave nye samarbejder med andre Microsoft partnere. Vi er alle dygtige på vores områder, og sammen kan vi laver nogle rigtig solide løsninger til vores fælles kunder. " fortæller Peter Kallin oven på prisen.
4D har tidligere vundet to Microsoft partner-priser for en god håndfuld år siden.
"Med sådan en pris her, så ved folk, hvem vi er, og det åbner og har åbnet en masse døre for os," forklarer Peter Kallin.
12 / 16
Under prisuddelingen får cloud-partneren Adactit som blot et ud af to selskaber to Microsoft partnerpriser i kategorierne årets future workplace partner og som årets cloud adoption partner.
Det glæder naturligvis selskabets direktør Jesper Grønbæk, som stolt fremviser de to priser.
"Vi har arbejdet for dette her i fem år, så det bedste ved at vinde er, at vi har fortjent det. Det betyder jo, at Microsoft har et ret godt kendskab til, hvad vi går og laver," forklarer Jesper Grønbæk.
13 / 16
Det andet selskab med to priser ved årets Microsoft Partner Award-show er Venzo, som også vinder den fornemmeste pris - årets Microsoft Partner.
Selskabet har især udmærket sig ved et væld af Windows 10- og Office 365-installationer hos både offentlige og private kunder, hvor der er installeret Microsoft-software til mere end 300.000 slutbrugere.
Computerworld fanger endnu engang selskabets CC O Christian Petersen, som mellem håndtryk, krammere og highfives udtaler ganske kort:
"Jeg har det så fedt lige nu."
Venzo-vinderholdet af består fra venstre mod højre af Christian Petersen, managing director Lars Rechter, chef for selskabets innovationsafdeling Christoffer McCarthy Mors og bestyrelsesformand Dennis Meldhedegaard-Nielsen.
14 / 16
(Foto: Microsoft Danmark)
I årets udgave af Microsofts Partner Award-uddeling af antallet af priser skåret ned fra 27 til 19.
Til venstre kan du se alle vindere og nominerede i de forskellige kategorier.
De er fire hovedkategier i uddelingen - empowering employees, engagning customers, transforming products og operation optimization - som er Microsofts bud på de fire byggesten til den digitale transformation, som it-kunder i dag står i.
15 / 16
Efter alle priser er uddelt, en tre retters festmiddag er konsumeret bliver der budt på sjusser i Microsofts store forhal.
Her spiller en disckjockey op med musik på sin Mac, mens de professionelle netværk kan dyrkes over aftaler og anekdoter.
16 / 16
(Foto: Dan Jensen)