1 / 7
Med talere fra blandt andet FDM og Rådet for Sikker Trafik har Mercedes sat fokus på bilers sikkerhed med IT-Universitetet i København som ramme.
Det store problem er, at mens udviklingen i sikkerhedsteknologi til biler er i rivende udvikling, så står afgiftsystemet stille.
Derfor er der ikke registreringsafgift på ABS-bremser, men fuld afgift på eksempelvis systemer til fodgængersikkerhed.
På de næste billeder kan du se de moderne sikkerhedssystemer i en Mercedes C-klassse 320e plug-in hybrid - og hvad de koster før og efter afgiften er lagt på.
2 / 7
Mercedes samler flere af overvågningssystemerne i hvad selskabet kalder "Førerassistentpakken Plus"-pakken.
Systemet holder øje med farer for kollision, mens bilen kører mellem 30 og 200 km/t - og advarer føreren.
Reagerer føreren ikke, begynder bilen en delvis opbremsning - og hvis systemet vurderer, at køresituationen er højkritisk kan der 0,6 sekunder før en kollision, som regnes for uundgåelig, indledes en selvstændig katastrofeopbremsning.
Den aktive Blind Spot-assistent benytter radarsensorer og overvåger de blinde vinkler på begge sider af samt bag bilen ved en hastighed på mellem 30 og 250 km/t.
Med den aktive Lane Keeping-assistent registreres markeringerne på vejbanen hele tiden.
Pris uden afgift: 19.500 kr.
Pris efter afgift: 48.800 kr.
3 / 7
Mange moderne biler har indbyggede sensorer, som dækker de blinde vinkler.
De har til formål at beskytte fodgængere og skåne bilen for påkørsler ved parkering og lignende.
Læs også: Høje afgifter spænder ben for alt det fede sikkerhedsudstyr
4 / 7
Mercedes har i lighed med flere andre bilproducenter udviklet intelligente forlygter.
350e er udstyret med et såkaldt ILS-system, som fordeler lyset, drejer det med rundt i kurver og kan skrue op for lygternes styrke i tåge.
Pris uden afgift: 11.500 kr.
Pris efter afgift: 28.800 kr.
5 / 7
Kameraer i fronten findes efterhånden i flere dyrere modeller fra Volvo over Tesla til Mercedes.
Kameraerne og radaren er med til at overvåge trafikken foran og bag bilen og arbejder ofte sammen med nødbremsesystemer og adaptive fartpiloter for at forhindre sammenstød.
Systemerne er ikke undtaget afgift.
Læs også: Høje afgifter spænder ben for alt det fede sikkerhedsudstyr
6 / 7
Eksempel på hvordan kamera og radar ser vejen foran bilen.
7 / 7
C-klassen 350e som Mercedes viste frem på IT-Universitetet er i alt udstyret med ekstra sikkerhedsudstyr for 43.500 kroner.
Efter afgift er prisen på udstyret 108.950 kr.