1 / 27
AeroMobil-projektet holder til huse i Slovakiet.
Seneste udgave er fremstillet i kulfiber. Vingerne kan sættes i forskellige positioner, og hjulene er forstærkede, så fartøjet kan lande i kuperet og stenet terræn.
2 / 27
3 / 27
4 / 27
Icon A5 fra Californien er mere en lille vandflyver end et køretøj, men vi tager fartøjet med her alligevel.
Ideen er, at enkelt person kan udpakke og klargøre A5'eren til flyvetur på fem minutter.
5 / 27
Joby S2 er el-drevet og kan lande og lette lodret. Tophastigheden er 300 kilometer i timen.
Ifølge producenterne bruger fartøjet kun 20 procent af den energi, som en bil bruger for at transportere sig over en vis distance.
Californiske Joby har i øvrigt kontrakt med Nasa om levering af droner, der ligner S2'eren - bare uden sæderne.
6 / 27
Propellerne kan drejes, så de kan trække fartøjet lodret op i luften.
7 / 27
Den lille Lilium Jet er ifølge folkene bag verdens første elektrisk-drevne luftfartøj, der kan lette og lande lodret.
Lilium Jet-projektet hører hjemme i Gilching i Tyskland. Fartøjet har plads til to personer, hvoraf den ene skal have fly-certifikat.
Det er planen, at første eksemplar skal stå klar i januar 2018.
8 / 27
9 / 27
Det amerikanske Maverick-projekt har en lidt anden tilgang.
Fartøjet kan fungere på både vej, i luften, på vandet og i sne.
Den lille buggy-lignende bil bæres i luften af en faldskærm, der fungerer som vinge over køretøjet.
10 / 27
Sådan ser Maverick ud i luften.
11 / 27
Hollandske Pal-V One har to sæder og betegnes af producenterne som en 'hybrid mellem bil og fly.
På jorden er fartøjet en trehjulet bil med 'samme agilitet som en motorcykel.' I luften er det en slags helikopter (som kræver fly-certifikat).
Det hollandske selskab bedyrer, at de første eksemplarer forventes i produktion i 2018.
12 / 27
Sådan ser Pal-V One ud, når den fungerer som bil på landevejen.
13 / 27
Franske Pegase 2 er en slags letvægts-buggy, der skal kunne flyve under en faldskærm som en paraglider.
14 / 27
15 / 27
Den fire-motorede Skycar har plads til fire passagerer og er femte model fra udvikler-selskabet Moller International, der hører hjemme i Californien.
Skycars motorer kan drejes, så fartøjet kan lette og lande lodret.
16 / 27
Skyrunner--projektet hører hjemme i Californien i USA.
Her er tale om en buggy-lignende letvægts-bil, hvor chaufføren sidder i det fri.
Flyvningen foregår under en faldskærm, hvor fartøjet drives frem af en probel, der sidder monteret bag på bilen.
17 / 27
18 / 27
Switchblade-projektet hører som mange af de øvrige projekter hjemme i Californien.
Her har vi et tre-hjulet fartøj, som kan fungere som både bil og fly. Vingerne kan nemt foldes ind og ud på fartøjet, hvis design ifølge producenterne er enkelt og 'italiensk-inspireret.'
Man kan bestille en Switchblade på producenternes hjemmeside. Den koster 140.000 dollar (knap en million kroner) og leveres indenfor tre uger, hedder det.
19 / 27
20 / 27
21 / 27
Amerikanske Terrafugia arbejder på fartøjet TF-X, som er en flyvende bil med sammenfoldelige vinger.
Fartøjet skal kunne lette og lande lodret.
22 / 27
Perfekt parkering foran svigerforældrens hoveddør?
23 / 27
24 / 27
25 / 27
Volante-projektet hører hjemme i Californien. Fartøjet kan medbringe to personer.
26 / 27
Tyske Volocopter er en slags helikopter i drone-størrelse. Det er ideen, at fartøjet både skal kunne styres af en pilot ombord samt fjernstyres fra jorden.
Konceptet med de mange propeller kan nemt varieres i størrelse, ligesom fartøjet skal bygges i både elektrisk- og hybridudgave.
27 / 27