1 / 15
(Foto: KMD)
I KMD's hovedkontor i Ballerup er der frit valg på alle tøjhylder, når medarbejderne klæder sig på.
På billedet er det Søren Riisgaard, senior business development manager, der har valgt en påklædning, der går under betegnelsen business casual.
KMD's HR- og Kommunikationsdirektør, Karin Hindkjær fortæller, at det aldrig har været nødvendigt at indføre en egentlig dresscode, selv om selskabet har retningslinjer for, hvordan medarbejderne skal være klædt på eksempelvis i KMD-standen ude på konferencer.
2 / 15
(Foto: KMD)
Langtfra alle KMD-medarbejdere tager jakke og skjorte på, når de skal stemple ind hos den danske it-gigant, der fik udenlandske ejere ved salget i slutningen af 2008.
Her ses Jesper Skov, der er solutions architect.
"Jakkesættet er oftere i brug hos juristen end hos it-udvikleren," fortæller KMD's HR- og Kommunikationsdirektør, Karin Hindkjær.
3 / 15
(Foto: KMD)
På billedet ses Jeanette Slora Nielsen, senior domænechef hos KMD.
"Generelt må man nok sige, at KMD har en pæn men afslappet påklædning. Men naturligvis ser folk lidt forskellige ud alt efter, hvilke jobs de har - ligesom man vil se det på alle mulige andre arbejdspladser, hvor mange forskellige jobtyper er ansat," lyder det fra KMD's HR- og Kommunikationsdirektør, Karin Hindkjær.
4 / 15
(Foto: Google)
Hos søgegiganten Google har man tradition for at have en endog meget afslappet holdning til påklædningen, så længe medarbejderne har det godt med sig selv.
På billedet er den danske softwareudvikler Lars Bak, der blandt andet har udviklet Googles V8 JavaScript-engine, der bliver brugt i Chrome-browseren.
5 / 15
(Foto: PR-foto: Google)
Også Googles topledere har en ret afslappet holdning til det der med de mørke jakkesæt.
Google-stifterne Sergey Brin (th) og Larry Page (selskabets administrerende direktør) ses her i en Google-Streetview-bil sammen med bestyrelsesformand Eric Schmidt (tidligere administrerende direktør), der står bag bilen.
6 / 15
(Foto: PR-foto: Google)
Googles afslappede tøjstil går også igen hos selskabets internationale forskningsdirektør, Peter Norvig, der med en dansk far vist godt kan betegnes som næsten-dansk.
Google har for øvrigt indskrevet i sine "10 endegyldige sandheder", at man kan godt være alvorlig uden at gå i jakkesæt. Det må man sige, at Peter Norvig lever op til med et farvevalg, der matcher søgegigantens logo.
7 / 15
(Foto: PR-foto: Mærsk)
Hos andre virksomheder er der en noget anden tøjkultur, som har rødder i en lang og traditionsrig historie.
I hovedkvarteret hos A.P. Møller - Mærsk på Esplanaden i København har mørkt jakkesæt, skjorte og slips altid været uniformen for mænd.
8 / 15
(Foto: Mærsk)
I it-afdelingen hos Hos Mærsk Line, der ligger et stykke væk fra hovedkvarteret, knappede Mærsk-medarbejderne i it-afdelingen for tre år siden den øverste knap op og fjernede slipset.
"Påklædning er ikke noget, vi hidser os op over," siger it-chef hos Mærsk Line, Adam Gade (billedet), som fortæller, at de fleste partnere kommer i slips, fordi de skal ind til Mærsk.
"Det er så lidt pudsigt, at de så møder os med åbentstående skjorter, men de fleste er efterhånden ved at vænne sig til det," siger han.
9 / 15
(Foto: PR-foto: Microsoft)
Microsoft tager ifølge eget udsagn medarbejdernes påklædning i stiv arm, og der skal virkelig noget ekstraordinært til, hvis medarbejderne bliver kaldt til samtale på grund af påklædningen.
"I mødet med kunderne skal påklædningen ikke være forstyrrende, og det handler nok i bund og grund om at være ligeværdig med kunderne, der ser os som sparringspartnere" siger Anna-Louise Plougmand, HR Manager for Microsoft Danmark (billedet)
10 / 15
(Foto: Microsoft)
Topchefen hos verdens største software-selskab, Microsofts administrerende direktør Steve Ballmer, er heller ikke ligefrem berygtet for at være hemmelig spion hos modepolitiet.
Åbentstående skjorte og business casual ses lige så ofte på Microsoft-chefen som det mørke jakkesæt tilført slipset.
11 / 15
(Foto: Microsoft)
Medarbejdernes påklædning i et selskab afspejler ofte virksomhedskulturen, og Microsoft vil gerne fremstå som en virksomhed med stor diversitet og plads til mangfoldighed.
Her ses en flok medarbejdere til Copenhagen Pride i 2010.
12 / 15
(Foto: IBM)
Også IBM har bakket op omkring homo-arrangementer i København.
It-giganten var blandt andet hovedsponsor for Outgames 2009 i København, der populært kaldes OL for homoseksuelle.
Big Blue er flere gange internationalt blevet kåret som den mest rummelige arbejdsplads for bøsser og lesbiske.
På billedet ses Ulla Dalsgaard, der arbejder i IBM Danmarks konsulent afdeling (GBS) som strategi-konsulent.
13 / 15
(Foto: PR-foto: IBM)
Alligevel er det ofte den stilrene og klassiske påklædning med mørke jakkesæt, som IBM er kendt for igennem mere end 100.
Her ses IBM's snart forhenværende topchef, Sam Palmisano, der lufter tænder og slips til ære for fotografen.
14 / 15
(Foto: IBM)
Blandt de knap 4.000 danske medarbejdere skal der ifølge IBM være plads til at være sig selv, uden noget strammer rundt om halsen.
Fra venstre ses Jan Poulsen (Technical Solution Manager), Jens Sundberg (Technical Solution Manager) og Bo Pedersen (Advisory IT Architect), der alle kommer hos kunder, hvor de så tager slips på.
"Det har aldrig været påkrævet at formalisere en dresscode, da vores medarbejdere generelt har en god situationsfornemmelse. Jeg kender ikke til eksempler, hvor det har været nødvendigt at påtale deres påklædning," siger IBM's pressechef, Carsten Grønning.
15 / 15
(Foto: Apple)
I en gennemgang af påklædningen i it-virksomheder er der én mand, der ikke er til at komme uden om.
Det drejer sig om Apples nu afdøde topboss og stifter, Steve Jobs, der må siges at have gjort næsten lige så meget for at promovere den sorte rullekrave-trøje som brugervenlige gadgets.
Ved næsten enhver præsentation i de seneste 10 succesrige år stod Steve Jobs iført den ikoniske rullekrave-trøje, jeans og kondisko som det tydeligste bevis på, at man ikke behøver at bære jakkesæts-uniformen for at være en succesrig it-leder.