1 / 20
Det er sidst på eftermiddagen på EET Europarts lager i Ballerup. En konstant summen af varer, der flyttes rundt, viser, at lageret er levende.
Selv om kunden er i Frankrig, England, Norge eller Danmark, leverer EET varen her fra hovedlageret i Ballerup.
2 / 20
For tre-fire år siden havde EET 16.000 varenumre. I dag har EET Europarts 400.000 varenumre at vælge imellem. Derfor har EET brug for et stort lager - især efter at EET som den største reservedels-distributør i Europa købte nummer to, Europarts, og blev til EET Europarts.
3 / 20
For at sikre og dokumentere, hvad der sker på EET's nye store lager, bliver alt overvåget af videokameraer.
Det betyder i praksis, at alle plukninger af varer kan dokumenteres - og bliver det.
4 / 20
I logistik service sidder Steffen Broderskov med overblikket over, hvad der er sket hvornår på lageret. Han kan hente billeder frem på helt specifikke plukninger af varer.
"Hvis en kunde ringer ind og fortæller, at han ikke har fået alle sine varer, kan vi finde et videoklip, der dokumenterer, at vi har pakket alle varerne ned i kassen. Det sender vi så til ham. Og så hører vi ofte ikke mere," fortæller Steffen Broderskov.
5 / 20
"Vores medarbejdere er faktisk glade for, at vi optager det hele på video. Tidligere var vi som hovedregel nødt til at tro på kunden og acceptere, at varerne ikke var blevet pakket ordentligt ned, og hensætte det som svind. Nu kan vi dokumentere, at vores medarbejdere gør deres arbejde ordentligt," fortæller Logistik-direktør Tom Kjærulf.
Han er personligt glad for, at hans medarbejderskare ikke længere bliver mistænkeliggjort og beklikket på deres hæderlighed, men at de videoklip, som EET's lagersystem gemmer, kan bevise, at de gør deres arbejde ordentligt.
6 / 20
For et år siden sad EET i et lager på 5000 kvadratmeter - og det var ikke nok.
"Vi var pressede," fortæller logistik-direktør Tom Kjærulf.
Så kom muligheden for at overtage lokaler på Tempovej i Ballerup. De var dog ikke helt indflytningsklare. Blandt andet skulle der brækkes parketgulve op ...
7 / 20
... før der kunne sættes hylder op til varerne.
8 / 20
I september 2012 var der klar til indflytning, og det gamle lager blev flyttet til Tempovej i Ballerup
9 / 20
EET's logistik-direktør Tom Kjærulf, der her står ved en ordrevogn i det nye lager i Ballerup, kalder øvelsen i september 2012 for en logistik-øvelse og et teambuildingevent.
"Planen var, at vi skulle flytte lageret på tre dage. 110 af vores medarbejdere var med fra klokken 8.00 til 22 i de tre dage. Det er den bedst teambuilding-event, vi nogensinde har haft."
10 / 20
Lageret på Tempovej er et såkaldt kaos-lager. Det betyder, at varerne bliver kørt hen på de hylder, som sikrer, at ordrerne hurtigst muligt kan plukkes. Det vil sige, at det er varens popularitet, der afgør, hvilken hylde den bliver placeret på.
11 / 20
Lagermedarbejderne på EET's nye lager er nødt til at lade sig guide af lagerlister, når de skal lægge varerne på plads. For i kaos-lagerets ånd findes der ikke en sektion til kameraer eller en sektion til motherboards.
Varerne er alle sat ind af computeren baseret på beregninger af, hvor de ligger bedst i forhold til at pakke effektivt.
12 / 20
Det nye lager i Ballerup er på 12.500 kvadrameter. Der er 11,4 km hylder.
13 / 20
En vigtig faktor for at et kaoslager kan fungere, er rutiner og tjekprocedurer. Derfor tages ordrer også rutinemæssigt ud for at tjekke, om der er sket fejl.
14 / 20
It-systemet bag plukkesystemet holder øje med, hvilken type ordrer der sker fejl på, og hvis systemet opdager, at en bestemt ordretype generer flere fejl end andre, tages den type ordrer hyppigere ud end andre. Her ses, hvordan en ordre tjekkes.
15 / 20
Midt i lageret styres plukningen af orderne. Det er også her, dagens sidste ordre samles op.
16 / 20
Ved hjælp af scanningscomputerne, som er direkte koblet op til EET's ERP-system, får plukkerne at vide, hvor de skal gå hen.
17 / 20
Varerne bliver plukket i den rækkefølge, computeren har fastlagt. Computeren har lavet en rute, der sikrer den mest effektive og korteste vej rundt på lageret.
18 / 20
Når varerne er blevet plukket, bliver de pakket ved pakkebordene. Pakkebordene er sidste destination, før varerne bliver sendt ud af huset.
19 / 20
Når varerne forlader pakkebordet, er de klar til at blive transporteret frem til kunderne. Her tager transportfirmaet GLS over. Her er en en GLS-mand ved at pakke sin lastbil.
20 / 20
Når GLS tager over, er det også deres it-systemer, der tager over. Men inden da skal alle ordrer samles og pakkes.
"Vi plejer at sige, at vi ikke går hjem, før vi har sendt den sidste pakke ud af lageret. Og det holder faktisk. 99,8 procent af alle ordrer bliver sendt samme dag. Det er jeg faktisk lidt stolt af," siger EET's logistik-direktør Tom Kjærulf.