1 / 16
Teknologimessen CES i Las Vegas er blandt verdens største, og 2017-udgaven er netop blevet rundet af.
Blandt de helt store trækplastre var de hyper-moderne biler, som er proppet med moderne teknologi og it. Og meget mere vil komme i takt med, at bil-producenterne bevæger sig mod kunstig intelligens og selv-kørende biler.
Klik videre og se nogle af de vildeste tech-biler, som bil-producenterne fremviste på det netop afsluttede CES.
Her ser vi Volkswagen I.D. Chaufføren sidder med en prototype af det såkaldte Intuitive HMI.
2 / 16
Her ser vi Toyatas nyeste udviklingsbil, Toyota Concept-愛i.
Det japanske tegn i navnet er tegnet for 'kærlighed,' der ifølge Toyota er en følelse, som selskabet bestræber sig på, at chaufførerne skal udvikle i retning af køretøjet.
Tegnet udtales 'ai' - som i A.I. (artificial intelligence).
3 / 16
Toyota Concept-愛i har store døre, der glider opad. I kabinen mangler de traditionelle instrumenter, da Toyata forestiller sig, at chaufføren skal håndtere bilen med stemme-kommandoer direkte til bilens kunstige intelligens, der kaldes 'Yui.'
Et stort panel bag på bilen skal signalere til andre, hvad bilen planlægger at gøre om et øjeblik.
4 / 16
Tyske BMW's futuristiske Inside Future-bil håndteres via et system, som BMW kalder for 'HoloActive Touch'. Det består af en slags svævende virtuel skærm, som projekteres op i luften over midter-konsollen.
Skærmens funktioner styres via hånd- og finger bevægelser i luften - hvor skærmen altså befinder sig.
5 / 16
BMW's udviklere har arbejdet en del med at forsøge at forestille sig, hvad man som passager egentlig vil foretage sig i en selvkørende bil.
Det har ført til, at interiøret i bilen minder om en dagligstue med sofa, tæppe og boghylde, så man kan læse undervejs.
6 / 16
NeuV står for 'New Electric Utility Vehicle.' Konceptbilen er udstyret med Hana ('Honda Automated Network Assistant'), der er en kunstig intelligens, der blandt andet er i stand til at opfatte chaufførens humør, føre samtaler og udregne, hvornår det er billigst at oplade bilens batterier.
7 / 16
NeuV's instrumentpanel består af en stor skærm, hvorigennem chaufføren interagerer med bilen og Hana. I bagagerummet har Honda ingeniører placeret et elektrisk longboard, så man kan køre videre på to ben, efter man har parkeret bilen.
8 / 16
Volkswagens nye konceptbil ID er den første i en hel række af kompakte el-biler fra det tyske firma.
Med en berøring på VW-logoet på midten af rattet, tænder bilen for de selvkørende funktioner, mens rattet glider ind i instrument-brættet.
9 / 16
Hyundais Ioniq er selvkørende og er måske ret kendetegnende for, hvordan de første selvkørende biler kommer til at se ud, nemlig ret almindelig.
For blot et par år siden var de første prototyper på selvkørende biler voldsomt futuristiske. Det mere almindelige snit viser måske, at de første biler vitterligt er på trapperne.
På CES kørte Ioniq langsomt rundt på pladserne omkring messecenteret.
10 / 16
Denne Audi Q7 er selvkørende og er baseret på intelligent platform fra Nvidia. På CES kørte bilen rundt ved messe-centeret for at demonstrere, hvad den selvkørende teknologi egentlig er i stand til.
Audis plan er at lancere den første 100 procent selvkørende bil i 2020.
11 / 16
VW har planer om at sætte ID i masseproduktion i 2020. Selskabet bedyrer, at bilen vil kunne køre omkring 6000 kilometer på en opladning. Målsætningen er en million solgte VW-elbiler om året fra 2025.
12 / 16
Amerikanske Chryslers nye Portal-model sigter mod unge mennesker. Det er en stor ting for selskabet, der i USA er mest kendt for at bygge minivans. Bilen er proppet med moderne teknologi.
13 / 16
Chrysler Portal er udstyret med glidedøre samt et stort digitalt instrumentbræt. Kabinen er udstyret med en hel stribe fladskærme.
14 / 16
Hondas nye Riding Assist-motorcykel kan holde balancen selv og uden menneskelig hjælp. Ideen er, at den selvoprettende teknologi kan forhindre motorcyklen i at vælte selv under meget langsom kørsel.
15 / 16
Nissans futuristiske BladeGlider ligner noget fra en Batman-film, men bilen er faktisk tæt på produktion, da Nissan har udviklet på den i et par siden den var en rigtig konceptbil.
16 / 16
BladeGlideren har ingen spejle, men kabine-monitorer på hver side af instrumentbrættet, hvor chaufføren uden at dreje hovedet kan orientere sig bag og ved siden af bilen.