Avatar billede Buttersworth Nybegynder
08. december 2014 - 14:41 Der er 5 kommentarer

Opgradering af Hardware i stationær

Hej.

Min stationær Dell, trænger til en opdatering. Men jeg er i tvivl om hvad jeg kan / skal opgradere den med.

Lidt info om den:
Basis: Studio XP 8100, Intel Core i5-processor 750 (2,66 GHz, 8mb)
Hukommelse: 8192 mb (4 x 2GB) Dual Channel DDR3-hukommelse på 1333 MHz
Grafikort: GB Nvidia GeForce GTS240-grafikkort
Harddisk: 1,2 Tb, RAID 0 Stripe (2x640GB, 7.200 Omdr./min)
OS: Windows 7, 64 bit

Har brugt den både til spil og billede behandling. Og begge dele er begyndt at give sine problemer.

Men hvad er muligt at putte i den?? Er der nogen begrænsninger grundet det oprindelige setup?
Og kan det overhovedet betaler sig at skrifte delene i den?

Og hvad ville være en god løsning?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2014 - 15:46 #1
Jeg ville starte med software. Lav en liste over de programmer du skal bruge inkl evt registreringskoder. og Tjek, at du har cd eller kan hente dem online.
Så via dell hente alle drivere til maskinen til win7/64 ned på usb.
Backup af alt - gerne et image hvis dit eksterne backupdrev (det har du vel) har plads nok.
Så en komplet nyinstallation af win7, viruskontrol, drivere, opdateringer - herefter data og programmer.
Vær specielt opmærksom på at alt spam-ware ikke kommer ind, eller fjernes - tjek også browsers udvidelser.

Når du nu har en ren win7 med alt kørende, så lav et nyt image (til fremtidig brug ved reformatering - det er langt hurtigere indlæst end den øvelse, du lige har lavet).
Avatar billede Buttersworth Nybegynder
09. december 2014 - 11:21 #2
Super tip at få.

Og jeg har løbende lavet backup af det vitale på min pc. Men det skal opdateres inden jeg går i gang.

Nu har jeg ikke kigget om jeg cd'erne liggende, men ved jeg har registreringskoder liggende.

Men når dette er er gjort. Hvad ville i/du så foreslå jeg opgradere den med?

CPU: Intel i7 Series or AMD X4 @ 2.0 GHz or greater
RAM: 4 GB or higher
Video: AMD Radeon 6790 or NVIDIA GeForce GTX 560 or better with 1 GB VRAM

Ovenstående er et hvad et "recommended" til et program/spil jeg bruger.

men skal jeg bare gå efter det, eller kan noget andet tilsvarende bedre betaler sig?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2014 - 11:40 #3
Man kan altid bruge et bedre grafikkort. Men den del ved jeg ikke noget om.
Jeg har selv 16gb ram i min pc. Mit bundkort havde en driver, den kunne sætte ram af til en ramdisk. Og der placerer driveren så temporære filer fra browser og temp-mappen og swapfilen fra Windows. Når jeg genstarter er der ikke 'rod' på harddisk, og det er rasende hurtigt. Men om andre end asrock har det?
Avatar billede Buttersworth Nybegynder
10. december 2014 - 15:33 #4
Mange tak Claes

Men jeg har ikke brug for hjælpen til selve OS'en osv. Men mere hvad jeg har af muligheder for at putte i selve computeren...

Så hvis jeg skal have ny CPU og Grafikkort, er der nogle jeg ikke kan købe? Hvis ja hvilke? og hvorfor?

Og er der noget jeg skal være opmærksom på ved valg af disse?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. december 2014 - 15:57 #5
cpu ville jeg beholde - grafikken (jeg ved godt, at man ikke kan fremtidssikre det) fx http://www.edbpriser.dk/grafikkort/gigabyte-gv-n750oc-2gi-2-gb-id-8284558.aspx
primært kan det flere skærme og 4k-opløsning. Hertil stor (stille) køling, og en - i mine øjne - rimelig pris.
Dit bundkort er PCI Express 2, og kortet er PCI Express 3.0, så du kan ikke få det op på 100% - men skulle du senere vælge at opdatere bundkort/cpu, så kan du beholde grafikken.