Avatar billede millep84 Novice
19. november 2014 - 11:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Min matrix formel

Jeg har en matrix formel som finder minimum af en kolonne hvis nogle betingelser er opfyldt.

Jeg har nu brug for at udvide denne, så den i A1 finder minimum, A2 finder anden laveste værdi, A3 tredje laveste ærdi osv.

Jeg kan dog ikke få det til at virke. Jeg bruger denne formel til at finde min: =MIN(IF('Data input'!H:H=B30;'Data input'!CW:CW)) og så aktiver som matrix.

Har prøvet =SMALL(IF('Data input'!H:H=B30;'Data input'!CW:CW);2) og så aktiver som matrix, men det virker ikke.
Avatar billede millep84 Novice
19. november 2014 - 11:29 #1
Formlen skal forresten se bortfra alle tomme/0 værdier, så disse ikke ses om min.
Avatar billede anedi Ekspert
19. november 2014 - 12:17 #2
Prøv med:
=mindste(hvis('Data input'!H:H=B30;hvis('Data input'!CW:CW<>0;'Data input'!CW:CW));2)

Det hele som matrixformel og du skal udskifte 2 med 3, hvis det skal være den tredje mindste.

Vh
Anedi
Avatar billede millep84 Novice
19. november 2014 - 12:41 #3
Perfekt.

Lige et spg. til. Kan man bygge et aspekt mere på, så den kun viser værdier hvis 'Data input'!H:H=B30 OG 'Data input'!H:H forskellig fra C30 ?

Når jeg har fået en pris fra en lev, skal den ikke vise den lev. igen. Så hvis Lev A har mindste pris, så skal den finde anden mindste pris fra (Alle Lev med undtagelse af Lev A), og ved tredje mindste skal den finde mindste pris fra (Alle lev med undtagelse af Lev A og Lev B fx.)
Avatar billede anedi Ekspert
19. november 2014 - 13:02 #4
Hmm, så det du vil er først at finde den laveste pris uanset leverandør. Lad os sige leverandør A.
Derefter vil du finde den laveste pris for alle andre end leverandør A. Lad os sige leverandør B osv.
Er det korrekt forstået?

Hvad, hvis der er to priser der er ens? Hvilken leverandør skal der så vælges?

Hvad har du stående i celle B30 eksempelvis? og i celle C30?
Avatar billede millep84 Novice
19. november 2014 - 13:24 #5
Ja præcis.
I række 1 skal jeg bare have den laveste pris.
I række 2 skal jeg have den laveste pris blandt de resterende lev.

Hvis prisen er ens, skal den bare tage den første den møder, eller hvad der nu er nemmest. Den anden pris vil jo så komme i 2. række, ikke?

i B30 matcher jeg på et segment og i C30 får jeg så returneret Lev. navn ud fra fundet pris og segment.
Avatar billede anedi Ekspert
19. november 2014 - 15:45 #6
Den var værre, prøv at se vedhæftede:
http://gupl.dk/716466/

Jeg tror ikke du kan komme udenom, at du bliver nødt til at angive et nyt kriterium for hver leverandør der ikke må vælges.
Dvs. hver gang der en ny leverandør der ikke må vælges skal min-formelen udvides med "hvis('Data input'!H:H<>C30;" osv.

Hvis der er tale om mange priser/leverandører, kan det ende med at blive en langhåret formel.

Vh
Anedi
Avatar billede millep84 Novice
20. november 2014 - 10:28 #7
Det er perfekt. Jeg har kun 8 linjer, så kan sagtens putte det manuelt ind. Smider du et svar.
Avatar billede anedi Ekspert
20. november 2014 - 11:03 #8
Det var godt det kunne bruges.

Vh
Anedi