Avatar billede smartguy101 Juniormester
15. november 2014 - 22:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tal til tekst

Hej
Jeg har forsøgt at søge lidt på det, men fandt ikke rigtig en brugbar guide.

Hvordan laver jeg sådan, at taster man et tal ind i en kolonne, så spytter den tallet ud som et ord i den næste?
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 00:21 #1
Jamen hvilke tal skal være lig hvilke ord? Og hvor mange ord skal hvert tal repræsentere ?? :)
Avatar billede smartguy101 Juniormester
16. november 2014 - 00:33 #2
Altså den skal selv "gætte sig frem"..

Dvs. indtaster jeg i A1 f.eks. 21, så skal A2 selve skrive 'en og tyve' op til 1000.
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 00:53 #3
Ahaaaa, hmm det lyder ikke til at kunne lade sig gøre umiddelbart men kigger lige på det...
Avatar billede smartguy101 Juniormester
16. november 2014 - 01:02 #4
Thanks - hvis det kan, må du gerne 'svare' :)
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 01:06 #5
Altså tror kun der er den tunge vej... Men det virker! Fra celle A1 til A1000 skriver du tallene fra 1 til 1000. Skriv 1 i A1, 2 i A2, marker begge celler og træk cellerne nedad i nederste højre hjørne af markeringen, indtil du når til 1000, det er hurtigt og nemt nok. MEN i celle B1 til B1000 er du så nødt til at skrive "en", "to", "tre", ......................... "nihundrede og nioghalvfems", "tusind"! Celle C1 er dit "tastefelt", og i D1 indsætter du følgende:

=HVIS(C1="";"";LOPSLAG(C1;A1:B1000;2;1))

Når tastefeltet er lig med et tal, fra kolonne A (1-1000) hentes værdien så fra kolonne B, med LOPSLAG!

Håber det kan bruges... :)
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 01:08 #6
Du ka jo lige prøve med bare 2-3 celler og se, inden du skriver ALLE tallene fra "et" til "tusind" *GG* :D
Avatar billede jens48 Ekspert
16. november 2014 - 23:59 #7
Jeg fandt noget på en tysk internet-side (http://www.herber.de/forum/archiv/200to204/202748_Zahlen_als_Text_ausgeben.html#202748), som var forholdsvist let at rette til, så det giver danske tal. Det blev til følgende funktion, som skal sættes ind i et modul. Og derefter skal du blot skrive =ZIT(A1), hvis tallet står A1. Funktionen virker op til 9999.

Function ZIT(Zahl)
Dim Tausender As Single
Dim Hunderter As Single
Dim Zehner As Single
Dim Einstellig As Variant
Dim Zweistellig As Variant
Dim zVar As Single

Einstellig = Array("", "Et ", "to ", "tre ", "fire ", "fem ", _
"seks ", "syv ", "otte ", "ni ", "ti ", "elleve ", _
"tolv ", "tretten ", "fjorten ", "femten ", "seksten ", _
"sytten ", "atten ", "nitten ")
Zweistellig = Array("", "ti ", "tyve ", "tredive ", "fyrre ", _
"halvtreds ", "tres ", "halvfjerds ", "firs ", "halfems ")

ZIT = ""

If Zahl = 0 Then
ZahlInText = "Nul"
End If
Tausender = Zahl \ 1000
If Tausender > 0 Then
ZIT = Einstellig(Tausender) & "tusind " '& ("e") * (Tausender = 1)
End If

Zahl = Zahl - Tausender * 1000
Hunderter = Zahl \ 100
If Hunderter > 0 Then
ZIT = ZIT & Einstellig(Hunderter) & "hundrede "
End If
If Right(Zahl, 2) Then
ZIT = ZIT & "og "
End If
Zahl = Zahl - Hunderter * 100
If Zahl < 20 Then
Zehner = Zahl
ZIT = ZIT & Einstellig(Zehner) & " "
Else
Zehner = Zahl \ 10
zVar = Zahl - Zehner * 10
ZIT = ZIT & Einstellig(zVar) & "og "
ZIT = ZIT & Zweistellig(Zehner) & " "
End If
End Function
Avatar billede smartguy101 Juniormester
17. november 2014 - 10:48 #8
Super, jeg siger tak
Avatar billede jens48 Ekspert
17. november 2014 - 11:47 #9
Var det mit forslag der var super???
Avatar billede smartguy101 Juniormester
17. november 2014 - 12:10 #10
Det var Roehmann
Avatar billede Roehmann Nybegynder
17. november 2014 - 17:51 #11
Men det ser ud til Jens har den mest optimale løsning, super sejt! Men jeg er os "kun" installatør :) Kan kun lidt til husbehov :P hehe