Avatar billede nemlig Professor
10. november 2014 - 21:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ændret tegnsæt på server - problemer

Hejsa.

Jeg har et bookingsystem til at køre på en server, hvor server-tegnsættet er ISO-8859-1.
Min HTML-kode anvender ISO-8859-1 og php/html-filerne er skrevet med formattet  "ANSI"
MySQL anvender tegnsættet "latin1_swedish_ci".

Nu har server-administrator ændret server-tegnsættet til "UTF8", hvilket gør at fx æøå vises forkert.

Skal alt ændres eller kan det mon klares ved et anvende et andet tegnsæt i html-head sektionen?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. november 2014 - 21:48 #1
Du kan (skal) i toppen af alle dine PHP-filer indsætte det tegnsæt du anvender:

<?php
  header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1');
?>

Læs evt. http://www.electrictoolbox.com/php-set-content-encoding-type-header/

Det kan give god mening at skifte til utf-8 - det er li'som fremtidssikret, og globaliseringssikret, men i vores lille smørhul af verden kan det give god mening at blive ved iso-8859-1
Avatar billede nemlig Professor
10. november 2014 - 21:59 #2
Jeg gør følgende i mine html(php)-filer:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da" lang="da">
<head><title><?php echo $row['navn']; ?></title>
<meta http-equiv="content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Mener efter at serveradministrator har ændret standardtegnsættet på serveren til UTF8, har jeg problemer med æøå.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. november 2014 - 22:32 #3
Ja. Det er derfor du skal læse hvad jeg skriver.

Du skal ændre HTTP-headeren ved at skrive dette

<?php
  header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1');
?>

i toppen af alle dine PHP-filer.
Avatar billede keysersoze Guru
10. november 2014 - 22:52 #4
Uden at være ekspert inden for PHP så kan det vel klares ét globalt sted, nemlig htaccess, fx via AddDefaultCharset og/eller AddCharset?
Avatar billede nemlig Professor
10. november 2014 - 22:52 #5
Jo tak, men jeg ville også gerne forstå det ;)

Skal jeg fortsat have min html-kode, som vist i #2 OG med din header-løsning øverst?
Avatar billede nemlig Professor
10. november 2014 - 23:21 #6
Det ser ud til at virke med Eriks forslag.

Tak til Erik.

#4 .htaccess har jeg ikke noget erfaring med. Men er det noget med, at hvis den smides i roden, så virker det også i alle undermapper?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. november 2014 - 15:21 #7
Du skal ikke have
  <meta http-equiv="content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
hvis du sætter tegnsæt i headeren via PHP
Avatar billede nemlig Professor
12. november 2014 - 15:58 #8
Tak Erik.
Jeg har i øvrigt fået en status fra serveradministrator.
Problemstillingen ligger åbenbart i MySQL konfigurationen og der arbejdes på en løsning.

Tak for dit input om headeren mm.
Avatar billede nemlig Professor
16. januar 2016 - 12:08 #9
Lukker - skal lige tilføje, at løsningen var dit svar i #1.
Tak endnu engang.