Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 00:47 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

hjælp til asp base

Hej Alle

har et problem jeg håber i kan hjælpe mig med har lavet en access base hvor jeg via min website skal kunne gemme nogle data som brugeren indtaster i en formular. Samtidig skal personen tildeles et unikt ID nummer således at man fra en anden side kan hive disse data frem udelukkede på det ID nummer personen er tildelt .....da jeg ikke er nogen asp haj ...overhovedet søger jeg kode til hvorledes dette kan lade sig gøre....
håber nogle kan hjælpe
bergstroem
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 00:51 #1
Det første du skal gøre er, at designe databasen. Hvilke felter skal du bruge og så videre. Det første felt du skal lave skal du kalde ID og angive feltet som værende en Autoværdi og Primær Nøgle. Derefter kan du lave resten af dine felter som du har lyst til!..

Når du via ASP skal oprette en ny bruger, behøver du ikke selv at tænke på ID-nummeret, fordi det bliver automatisk opdateret af Access.

Skal du bruge hele scriptet til at oprette nye brugere og hente data frem, eller vil du selv prøve at \"lege\"?..

Med venlig hilsen,

Thomas Regin.
Avatar billede darkside Nybegynder
19. august 2001 - 00:53 #2
Hey Thomas, var det ikke dig der kaldte dig ReginRex?
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 00:54 #3
Hejsa Darkside!..

Det er korrekt!.. Kender vi hinanden??

Thomas.
Avatar billede darkside Nybegynder
19. august 2001 - 00:56 #4
Tja du kan jo adde mig på icq 11940927 hvis du altså stadigt bruger ICQ :)
Jepz jeg tror godt du kan huske mig fra M/S jubii :)
Avatar billede mjanum Nybegynder
19. august 2001 - 00:56 #5
Hent et eksempel paa http://www.activeserverpages.dk eller http://www.netcoders.dk
f.eks. kartotek tror jeg nok der er et der hedder, ellers kan jeg maile et eksempel til dig (DB+asp sider).

Som ledetraad, kan jeg sige at I access kan du oprette en tabel med flg. kolonner:

Navn,Datatype
ID, Autonummer (Saet kolonnen som noegle)
BrugerID, Tekst
Brugernavn, Tekst
osv.

Ved at saette ID kolonnen til Autonummer, vil Access soerge for at tildele et nyt ID naar du indsaetter I databasen. Dette Id kan du nu bruge til dine database kald (vil vaere unikt, da Access oeger med 1 for hvert insert (og det er noeglen paa tabellen)).
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 01:01 #6
Hej Thomas

Felter er eks: navn, alder, tekts1, tekst2 + et autonummererings felt som skal tjene som ID nummer.

Det er korrekt at en autonummerering i access bliver unik og at access selv opdaterer dette men hvorledes får jeg dette unikke nummer smidt i hovedet på den der har indtastet data og hvorledes finder jeg data igen ved kun at taste dette nummer ......mere det jeg har problemos med ..... var nok ikke godt nok beskrevet af mig i første indlæg håber dette hjælper
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 01:04 #7
Hej Thomas

Skal helst bruge noget kode som kan dette da jeg som sagt ingen haj er til asp og lige fortiden ikke har tid til at søge og tilrette for meget

Avatar billede mjanum Nybegynder
19. august 2001 - 01:11 #8
Jeg regner her med at du har insert statement paa plads og brugeren har angivet brugernavn, som er gemt i databasen. Vi har brugernavnet, f.eks. har vi skrevet brugernavn i db\'en og gemt det i en Session(\"Brugernavn\") variable, som lever saa laenge brugeren er paa vores website.

<%\' Vi finder brugeren i db\'en
  Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
  Conn.Open Application(\"DBConnstring\")
  sql = \"Select * From Brugere Where Brugernavn=\'\" & Session(\"Brugernavn\") & \"\'\"
  Set rs = Conn.Execute(sql)
  If not rs.Eof then
  \' Nu har vi brugerens recordset og vi udskriver hans ID
    response.write rs(\"ID\")
  else
    response.write \"Brugeren kunne ikke findes i databasen\"
  End if
%>

Meget simpelt eks. som sagt kan jeg maile et eksempel.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 01:14 #9
Bergstroem,

Okay!.. Jeg skal se hvad jeg kan gøre!.. Det hele skal køre i Access, ikke?.. Det er nu ikke svært overhovedet, men det tager jo lige et kvarters tid at lave det hele..

Er det noget der kan vente til imorgen?.. For så vil jeg nemlig benytte mig af muligheden for at gå i seng!.. ;)

Thomas.

Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 01:17 #10
Hej Thomas

Kan sagtens vente til i morgen...og glæder mig at du ikke finder det så svært overhovedet ....

lyder kanon
bergstroem
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 01:20 #11
hej mjanum

Du skal da være velkommen til at sende et eks. på min mail henrik30@sol.dk men husk udgangspunktet er at jeg har access basen med de felter der skal bruges.....mangler hele koden til at oprette bruger give ID og til at hente data via ID

Bergstroem
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 01:20 #12
Herligt, så vil jeg se dyner!.. Jeg kigger på det i morgen formiddag, og giver dig besked her, så snart det er klart!

Godnat derude!. :)

Thomas.
Avatar billede mjanum Nybegynder
19. august 2001 - 01:34 #13
Jeg kender ikke din database struktur, men har sendt en mail :-).
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 01:37 #14
hej mjanum

oki kigger på det

tak indtilvidere
bergstroem
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 11:52 #15
Hejsa igen Bergstroem!

Så har jeg noget klar til dig!.. Det er meget simpelt kodet, så du nemt kan lave det om igen! Du kan se en demo her:

http://www.dkvision.dk/tr/bergstroem/default.asp

Og du kan downloade hele koden og database her:

http://www.dkvision.dk/tr/bergstroem/bergstroem.zip

Jeg ved jo ikke helt, om det var sådan et system, du var på udkig efter, men nu kan du jo kigge på det!.. :)

Med venlig hilsen,

Thomas Regin.
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 12:21 #16
Hej Thomas

det er tæt på det jeg gerne vil have men dog ikke helt....det jeg gerne vil er faktisk to sider med hvert sit asp kald ned i min base.....
side 1 er en opretbruger side hvor asp kaldet gemmer de data brugeren har tastet og slutter med at give brugeren det ID nummer som posten får i basen (autonummerering.

side to skal kun kunne hive de data op der er tastet for den enkelte bruger ud fra hvilket ID nummer man taster....

håber ikke jeg er for besværlig selv om jeg ikke har været god til at formulerer hvad det egentlig skal kunne :O)

Bergstroem
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 12:23 #17
Hehe.. Jeg tror jeg ved hvad du mener!

Du vil gerne kunne indtaste et ID i et felt, og på næste side får du oplysningerne om pågældende profil??..

Thomas.
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 12:25 #18
Hej Thomas

Faktisk kan man sige at din opret profil er kanon .... bortset fra at jeg gerne vil have ID nummeret kastet i hovedet på brugeren efter oprettelsen. Men vis bruger siden skal kun vise den som man taster ID nummer på

bergstroem
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 12:29 #19
Prøv det her:

http://www.dkvision.dk/tr/bergstroem/default2.asp

Jeg laver lige en funktion, så du får ID\'et \"kastet i hovedet\" efter oprettelsen!.. :-)

Thomas.
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 12:33 #20
Hej Thomas

dette er lige hvad jeg skal bruge :O) bortset fra at når jeg opretter en ny bruger får jeg følgende: Microsoft JET Database Engine error \'80040e14\'

Missing semicolon (;) at end of SQL statement.

/tr/bergstroem/new.asp, line 13
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 12:38 #21
Hehe.. Jeps!.. JEg sidder og roder!.. :)

Det tager lige 5-10 minutter!.. OKay!?
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 12:46 #22
SÅ er vi ved at være der!.. Prøv det nu!..

http://www.dkvision.dk/tr/bergstroem/default2.asp

Nu kan du ihvertfald ikke klage over ikke at få ID\'et i hovedet!.. :-)

Mvh.

Thomas Regin
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 12:50 #23
Hej Thomas

jep nu får jeg ID\'et men kan så ikke søge det frem men er vel fordi det kald ikke er på endnu ....ser virkelig ud som det jeg gerne ville ...så hvis du lige har en samlet zip som den anden hvor man også kan søge posten frem er point\'sne dine :O)
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 12:51 #24
Bergstroem!.. Du skal da bare indtaste ID\'et i søgefeltet, så skulle den være der!.. :-)

Thomas.
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 12:54 #25
:O) tja hvad kan jeg sige 10 må være et for stort tal til at jeg kan skrive det korret LOL ** ser ud til at det sørme virker og lige det jeg gerne ville .........kanon
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 12:55 #26
Det var da så lidt!!!.. Håber, at det virker efter hensigten!.. Jeg har med vilje lavet det meget simpelt, så du nemt kan opdatere det selv!.. :-)

Ha\' en fortsat god weekend!..

Thomas.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 12:56 #27
Her er Zip-filen:

http://www.dkvision.dk/tr/bergstroem/bergstroem2.zip

God fornøjelse!

Thomas.
Avatar billede bergstroem Nybegynder
19. august 2001 - 13:05 #28
Merci thomas

har accepteret dit svar så håber du har fået dine velfortjente point ...

Avatar billede thomas_regin Nybegynder
19. august 2001 - 13:06 #29
Det har jeg!.. :)

Takker mange gange!

Skriv, hvis du har problemer: tr@thomas-regin.com

Thomas.
Avatar billede morphius.dk Nybegynder
20. august 2001 - 21:44 #30
Hej Thomas.
Jeg har fulgt lidt med i hvad i har skrevet her. Jeg er meget interesseret i ASP men har ikke kendskab til det. Jeg har hentet den seneste zip-fil du lavede til Bergstroem. Mit spørgsmål lyder så : Hvordan tester jeg de ASP filer? Eller hvordan får jeg det ind i en HTML-fil?

Frank.