Avatar billede Slettet bruger
08. november 2014 - 02:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Globale funktioner

Jeg inkluderer en top.php på min hjemmeside hvor alle function's er samlet. Men når jeg loader en iframe fra en undermappe skal functionen inkluderes igen, og med en "relativ path".

Er der nogen der ved hvordan man laver en global funktion, der tildeles alle sider og undersider, så jeg slipper for at inkludere samme filer med en "relativ path" igen
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2014 - 03:02 #1
Siden med iframe og siden i iframe har jo intet med hinanden at goere server side og kan principielt komme fra to forskellige servere.
Avatar billede Slater Ekspert
08. november 2014 - 07:59 #2
Først og fremmest er vi nok lige nødt til at spørge: hvorfor bruger du frames? Det er som regel en dårlig løsning, når du henter fra samme server. Hvis det bare er undersiders indhold du henter, bør du klart i stedet bruge noget templating med includes eller evt. AJAX, og så er problemet meget lettere at løse.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2014 - 09:01 #3
#2 Grunden til jeg bruger iframes er fordi, at jeg skal lave et udtræk fra databasen, der opdaterer sig selv hvert 5 sekund. Og det må kun være den sektion, der skal opdateres og ikke hele siden.

Har også prøvet med ajax, men der skal man ikke inkludere connect.php med en "relativ path" i den hentede fil

Hva gør jeg?
Avatar billede Slater Ekspert
08. november 2014 - 10:32 #4
Ja, det lyder som et perfekt sted at bruge AJAX. Men sådan set i begge tilfælde kunne du vende strukturen om. I stedet for at kalde mappe/underside.php, så kalde index.php?side=underside
og på index.php have noget i stil med:

<?php
// Connect kode her
if (isset($_GET['side']))
  require 'mappe/' . $_GET['side'] . '.php';

Så kan du have (eller inkludere) din connect funktionalitet i index.php og have det tilgængeligt på alle undersiderne.
Husk i så fald bare, at mappen "mappe" kun må indeholde filer, alle må have adgang til - ellers kan det nemt hackes.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2015 - 19:21 #5
læg venligst svar