Avatar billede nyff Nybegynder
18. august 2001 - 23:47 Der er 23 kommentarer

Installer Linux sammen med WIN2K Pro/Server

Der er sikkert stiller et spørgsmål der ligner det her før, men jeg stiller det nu alligevel.

Jeg har Windows 2000 Pro og Server installeret og det kører fint med valg af OS under boot, men jeg vil så gerne vide om det er muligt at have Linux installeret samtidig.

Jeg ved at hvis man her Win98 så kan du vælge mellem det og Linux under boot, men kan jeg så når Lilo spørger om det er Linux eller win der skal bootes, så der efter vælge imellem Win2K Pro og Server eller vælger den automatisk et af dem???

[ NyFF ]
Avatar billede victor44 Nybegynder
18. august 2001 - 23:52 #1
SuSE linux kan finde ud af at konfigurere LILO til at boote det styresystem som du vælger under boot.
Du skal bare installere LINUX\'en på en partition eller disk for sig selv.

LuF
Avatar billede nyff Nybegynder
18. august 2001 - 23:55 #2
Ok, men det er Redhat Linux som jeg skal have ind :-)

[ NyFF ]
Avatar billede seider Nybegynder
18. august 2001 - 23:56 #3
oki vi tager den lige igen

formater din disk med de partitioner du skal bruge et forslag kan være

boot drev 20-2000 MB Fat16 (c drev i dos)
WInnt/2K 10 Gb NTFS
Linux 10 Gb ext2
swap MBram*2

derefter installere du en gameldags dos på boot drevet, smider win2k/nt ind på ntfs partitionen og derefter installere du linux på ext2 partitionen.

det er da simpelt !

www.fotx.net/seider
Avatar billede seider Nybegynder
18. august 2001 - 23:58 #4
grunden er at du så kan lave en fdisk mbr for at få lilo væk og stadig boot\'e på cd\'en og nå linux, og nt vil bare smide boot tingest på c drevet, hvor lilo bruger MBR\'en.
Avatar billede nyff Nybegynder
19. august 2001 - 00:05 #5
Hmmmm, jeg har allerede WIN2K inde.

Min HD er opdelt sådan her :

C: 2GB NTFS med Win2K Server
D: 2.5GB FAT32 med Win2K Pro
E: 8.5 GB FAT32 opbevaring
F: 6 GB FAT32 opbevaring

Hvor F drevet lige nu er tomt så jeg kan få plads til linux

[ NyFF ]
Avatar billede seider Nybegynder
19. august 2001 - 00:12 #6
hmm det bliver jo så lige lidt tricky, da jeg ikek kan få linux ind på en fat32 \'-:(

men jeg tror det bedste bud så er at flytte dine partitioner og lave en lille fat16 boot partition, men du kan jo også bare bruge fdisk til at slette den ledige partition. hvis da ellers det kan lade sig gøre.

www.fotx.net/seider
Avatar billede nyff Nybegynder
19. august 2001 - 00:30 #7
Jeg kan sagtens slette F: da der jo ikke ligger noget på det, men kan jeg så når jeg har installeret Linux vælge mellem alle OS\'erne eller vil det kun være Linux og så en af Windows\'erne

[ NyFF ]
Avatar billede vladimirr Nybegynder
19. august 2001 - 02:16 #8
Shit du må have mange penge med de styresystemer....
Avatar billede seider Nybegynder
19. august 2001 - 12:05 #9
der er jo nogle der har den store pakke fra MSDN hvor alle operativsystemer og tilbehør er med, til fri afbenyttelse. (OS/IIS/MSSQL/.NET/O.S.V.)

du kan selv få den, det er faktisk rimeligt billigt, prøv at gå på msdn.microsoft.com, der har været tilbud på den til 2000 $ for 1 år
Avatar billede peter_m Nybegynder
19. august 2001 - 13:38 #10
Du smider din redhat disk i cdrom og booter via den.

Du beder den om at lave en partition manuelt på dit F som så laves om til et ext2 filsystem.

Når du bliver spurgt om boot har du 2 muligheder linux og dos. hvor den vil være default linux dette kan du lave om så dos er din default.

Når du er færdigt med installation og booter for du et skræmbillede med linux og dos..hvis du vælger dos så vil den gå over i den normalt bootprompt du har..for din windows ting..
Avatar billede peter_m Nybegynder
19. august 2001 - 13:39 #11
Lige en ting..husk altid backup
Avatar billede nyff Nybegynder
19. august 2001 - 13:44 #12

peter_m >>
Når jeg booter med Linux cd\'en i og vælger de der ting som den vil ha man skal vælge så kommer til at billeder der siger at der ikke er nok plads til at opdele hd\'en automatisk så det skal jeg gøre selv, og det har jeg prøvet, men den bliver ved med at sige at der mangler noget så hvis du lige kunne fortælle mig hvordan de der 6GB skal deles op for at det virker ville jeg blive glad

[ NyFF ]
Avatar billede obs Nybegynder
20. august 2001 - 14:27 #13
Måske var det noget at prøve Vmware
http://www.suse.dk/vmware.epl (dansk)
http://www.vmware.com
Avatar billede langbein Nybegynder
20. august 2001 - 16:10 #14
Det går helt fint å kjøre RH Linux i kombinasjon med flere MS operativsystemer. Kjørte først Millenium + 2000 Pro + 2000 Server på samme maskin. Slettet så 2000 pro og erstattet denne med RH Linux 7.1 Fungerer helt problemfritt. Virkemåte: Først booter RH linux boot manager. Man velger så \"dos\" eller \"linux\". Der etter så kommer man (hvis man velger \"dos\") inn i bootmanageren til windows. Man kan så velge hvilket windows operativsystem man vil bruke. Måten jeg laget dette på var: 1. Slettet en av partisjonene (Den til 2000 pro). 2. Formaterte denne manuelt til 400 MB linux swap + resternde ledig Linuxnative. 3. Installerte Linux server på den ledige partisjonen. Viktig at man velger \"manuell partisjonering\" under installasjon. Hvis ikke så sletter Linux windows partisjonene. Var litt i tvil om dette kunne la seg gjøre uten at windowspartisjonene eller boot record ble ødelagt, men det gikk faktisk bra to ganger. Var ikke fornøyd med første installasjon, som var en Linux arbeidsstasjon.
Avatar billede langbein Nybegynder
20. august 2001 - 16:14 #15
Dersom du bruker samme framgangsmåte så vil du beholde din Windows booter. En av linkene vil fungere og den andre vil være \"død\". Første boot bilde vil event bli RH Linux. Tror forresten at det vil være safere i første omgang å installere en Linux RH 7.1 arbeidsstasjon, slik som jeg gjorde, ettersom arbeidsstasjon installaasjonen fra RH er lager for å ta vare på eksisterende Windows partisjoner.
Avatar billede nyff Nybegynder
20. august 2001 - 18:00 #16
Jeg har prøvet at installere Linux på min puter men så når den booter og jeg skal vælge os, hvis jeg vælger Linux går det helt fint og det starter op, men hvis jeg vælger dos så så skriver den \'L?\' og låser og så kan jeg ikke gøre noget :-(

[ NyFF ]
Avatar billede langbein Nybegynder
20. august 2001 - 23:26 #17
nyff: Det kan se ut som om du har fått slettet windows partisjonen eller i hvertfall bootfilen. (Du kan jo teste dette ved å boote fra windows startdiskette.) Man skal passe på. En standard server installasjon skal nomalt slette alt. En standard workstation installasjon skal la windows leve videre. Det har også gått galt for meg tidligere, men ikke me denne HD. Hadde også en del problemer med å få vekk Linuxbooteren, men det kan rimelig lett la seg gjøre ved help av disc druid (Før man går i gang med ny Windows installasjon), så kjører man bare starten på en \"pro forma\" Linux installasjon for å få vekk Linux booteren. Delt partisjon er ikke helt rissikofritt. Har inntrykk at RH 7.1 fikser dette ganske godt. (Mislykket installasjon RH 5.2)
Avatar billede langbein Nybegynder
20. august 2001 - 23:28 #18
Jeg mener selvfølgelig delt harddisk ..
Avatar billede peter_m Nybegynder
21. august 2001 - 08:50 #19
På en linux skal filsystem mountes.

Mountpoint \"/\" er dit root katalog dette kan du angive til  300M
lave yderligere mountpoints
/usr = 2M
/var = 300M
/tmp = 200M (benyttes som et temporary lager)
/home = (alt afhængie hvor mange brugere + om det skal have egen installeret programmer
/opt = igen dette kan du ligger optional programmer i

Men primær ide er at sørger for at du på ingen måde kan få fyldt \"/\" og hvis du deler det op i /usr /home /tmp /var så skulle det være ret sikker.
og evt lave /opt på restere plads.

Du kan tilføje f.eks et FAT32 disk ved også at angive mountpoints for disse du skal man være sikker på at du ikke for disse formateret.

+ Jeg mener det er en dårlig ide at mounte f.eks den disk du har dit win OS på.

Så hvis du har et musik disk så kan du mounte den under /mnt/musik f.eks.
Avatar billede peter_m Nybegynder
21. august 2001 - 08:50 #20
err /usr skulle være 2GB eller mere
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2001 - 21:09 #21
Jeg pleier å sette opp kun en swap partisjon på 400 mb pluss det resternde ledig til root ala NT/2000. Linux plasserer da automatisk usr, var, tmp, osv directory under \"root\" Gjør dette i all enkelhet for å spare HD plass og det er også enkelt og problemfritt for en liten \"exprimental\" installasjon. Det er mulig sikkerhetskopiering og slikt kunne bli bedre ivaretatt ut fra flere partisjoner.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2001 - 21:12 #22
En liten detalj: For at Linux RH skulle godta dette måtte jeg først sette opp root partisjonen og der etter swap partisjonen. Swap partisjonen først og der etter root oartisjonen ble ikke godtatt. Vet ikke hvorfor.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2001 - 21:15 #23
400 mb swap for kernel 2.4 / maskin med 400 mb ram. RH 6.1 kernel 2.3 ville nok klare seg med en del mindre swap memory.