Avatar billede millep84 Novice
05. november 2014 - 15:48 Der er 3 kommentarer

Matrix formel

JEg har en matrix med to kolonner.

    A      B          C
    ID      Tekst 1    Tekst (merged)
1  001    BBBB
2  001    AAAA
3  001    CCCC
4  002    HHHH
5  003    ZZZZ
6  003    QQQQ

Jeg vil gerne i celle C1 have sammenkædet alle tekster (separeret med ;) hvor ID er 001, og det samme for C2 osv.. Ved godt mange af celle teksterne bliver ens.

Jeg har prøvet med en Matrix formel, men kan ikke få det til at fungere.
Avatar billede anedi Ekspert
05. november 2014 - 16:46 #1
Det kan man vist ikke umiddelbart.

Jeg fandt et stykke funktionskode, der kan klare den for dig.

Tryk Alt+F11
Højreklik på mappen og indsæt et modul
Indsæt nedenstående kode:

Function Sammenkædhvis(CriteriaRange As Range, Condition As Variant, _
        ConcatenateRange As Range, Optional Separator As String = ";") As Variant
    Dim i As Long
    Dim strResult As String
    On Error GoTo ErrHandler
    If CriteriaRange.Count <> ConcatenateRange.Count Then
        Sammenkædhvis = CVErr(xlErrRef)
        Exit Function
    End If
    For i = 1 To CriteriaRange.Count
        If CriteriaRange.Cells(i).Value = Condition Then
            strResult = strResult & Separator & ConcatenateRange.Cells(i).Value
        End If
    Next i
    If strResult <> "" Then
        strResult = Mid(strResult, Len(Separator) + 1)
    End If
    Sammenkædhvis = strResult
    Exit Function
ErrHandler:
    Sammenkædhvis = CVErr(xlErrValue)
End Function

Herefter har du en ny funktion:
=sammenkædhvis(A1:A10;A2;C1:C10), hvor A2 eksempelvis er 001.

Vh
Anedi
Avatar billede millep84 Novice
05. november 2014 - 17:27 #2
Super duper.

Lige et spørgsmål mere.
Kan man lave formlen, så den kun viser/medtager de unikke tekster, så hvis nu AAAA i både række 2 og 3, så viser den kun AAAA en lang i resultatet?
Avatar billede millep84 Novice
06. november 2014 - 09:18 #3
Nogen som kan hjælpe med en optimering, så den kun viser værdierne en gang, selvom de findes flere gange?