Avatar billede torpmikkelsen Juniormester
29. oktober 2014 - 14:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udelad spaces i PDO søgning

Jeg vil gerne lave en søgning med et prepared statement, hvor jeg i søgeordet fjerner mellemrum. Så dette skal jeg altså også have gjort i det felt der søges i, i databasen.

Kan man det, og hvordan?

---

Problemet er at jeg har felter i DB der hedder "Her - og der" samt "Her-og der". Og når man skal kunne søge dem begge op i samme søgning, skal jeg have gjort dem ensartet. Og jeg tænker at jeg kan gøre det ved at fjerne mellemrum.

Er der nogen der kan guide mig på rette spor?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2014 - 15:04 #1
... WHERE WHATEVER_THE_REPLACE_FUNCTION_IS_CALLED_IN_YOUR_DB(felt, ' ', '') = ?

vil jeg tro.

Men ja - du vil skulle lave noget ekstra for nemt at kunne skifte database, saa det gaar lidt imode ideen i PDO.
Avatar billede torpmikkelsen Juniormester
29. oktober 2014 - 16:00 #2
Dit input ledte mig til, at finde MySQL funktionen:
REPLACE(str, find_string, replace_with)

Så det var faktisk helt enkelt.

Tak for hjælpen. Smid et svar for point :)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2014 - 16:16 #3
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2014 - 16:19 #4
Bare husk paa at funktioner ikke er fuldstaendigt standardiserede, saa en given funktion kan godt hedde et i en database og noget andet i ena nden database, saa brug af funktioner i SQL i PDO kan faktisk oedelaegge PDO's database uafhaengighed. Og du boer overveje at kode efter at kunne haandtere det.

Naar det er sagt, saa kan jeg ikke umiddelbart huske en database hvor replace ikke bare er REPLACE, saa den tror jeg er rimelig sikker.