Avatar billede tobiasloekke Nybegynder
06. september 2014 - 22:11 Der er 2 kommentarer

Problem med filter()

Hej Eksperten.dk,

Jeg arbejder på et lille nyhedskommentar script til en side, jeg er i gang med. Jeg er dog rendt ind i et lille problem med, at få en filter() funktion at tillade special characters som ÆØÅ. På nuværende tidspunkt fungerer det delvist, fordi den henter fint kan hente kommentaren fra databasen og vise den, helt uden problemer. Problemet ligger i den del, hvor den indsætter brugerens kommentar.

Linjen ser sådan ud:
mysql_query("INSERT INTO `cms_comments` (`article`, `userid`, `comment`, `posted_on`) VALUES ('".filter($_GET['id'])."', '".$_SESSION['user']['id']."', '". filter_var($_POST['comment'])."', '".date("M j, Y g:i")."')") or die(mysql_error());

Det er ved filter_var($_POST['comment']) at problemet ligger. Jeg har eksperimenteret med diverse options til filter_var() så den kan vise special characters, for på nuværende tidspunkt kan man sagtens skrive ÆØÅ ind som kommentar, men hvis man derimod skriver ' kommer der en SQL syntax fejl frem.

Jeg har haft lidt svært ved at forklare mit problem, fordi jeg er ret ny til PHP, så jeg forstår ikke at bruge de rigtige udtryk, håber der er én som forstår det.

Mvh. tobiasloekke
Avatar billede tobiasloekke Nybegynder
06. september 2014 - 22:14 #1
Mange gange undskyld!! Jeg føler virkelig jeg har misbrugt siden nu, men jeg var meget heldig lige at finde en løsning på problemet.

Problemet lå i, at jeg istedet for filter_var() skulle bruge mysql_real_escape_string().

Tråden kan nu lukkes.

Mvh. tobiasloekke
Avatar billede repox Seniormester
07. september 2014 - 00:15 #2
Du lukker dine egne spørgsmål ved selv at lægge et svar og derefter acceptere det.

Ydermere bør du være opmærksom på at den gamle MySQL udvidelse du anvender er deprecated og du i stedet bør anvende MySQLi eller PDO fremadrettet.