Avatar billede riefart Seniormester
03. august 2014 - 16:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opslag i database under udfyldelse af formular

Jeg har brug for et script, som efter man i en formular har indtastet sin emailadresse, og går til næste felt, slår op i databasen og undersøger, om email-adressen allerede findes.
Kan nogen hjælpe med dette.
Avatar billede HBP2 Praktikant
03. august 2014 - 22:43 #1
Det hører nærmere til under javascript.

Når email feltet mister focus skal du lave et ajax kald tilbage til serveren for at se om email adressen findes. Med jQuery bliver til noget i stil med:

$(function() {
    $('#email').blur( validate_email );
});

function validate_email() {
    var emailaddr = $(this).val();
    $.get('validate-email.php', { addr: emailaddr },
      function(err) {
          if (err)  alert(err);
      }, 'text');
}

PHP scriptet validate-email.php skal så gøre noget i denne stil:

<?php

$emailaddr = $_GET['addr'];
if (!is_found($emailaddr))
    echo "Ukendt adresse";

?>

Avatar billede riefart Seniormester
04. august 2014 - 19:36 #2
Jeg tænkte nok at det var javascript det reelt hører under, men tog chancen her, da resten er i php.
Et par spørgsmål:
1) Hvor placerer jeg de to funktioner, 2)hvor placerer jeg kaldet til dem, og 3)hvad i funktionerne skal ændres i forhold til mit emailfelts name eller id?
Avatar billede riefart Seniormester
19. august 2014 - 18:55 #3
Lukker tråden og flytter spørgsmål.