Avatar billede skovborg Nybegynder
13. juli 2014 - 23:35 Der er 20 kommentarer

Relæ med timer

Hej Alle
Jeg forsøger at finde et sted hvor jeg enten kan købe et samlesæt eller købe noget der er lavet færdigt.
Mit problem er at jeg skal bruge et relæ eller kredsløb der efter det får en impulse starter op i 60-360 sek. og som starter forfra hvergang en impuls modtages.
Den skal ikke drive mere end fem dioder på 3 V så det er ikke den store mængde strøm der løber igennem.
Jeg har set på 555, men jeg kan ikke finde et sted hvor man kan købe et samlesæt eller et samlet sæt.
Det er forresten også meget vigtigt at kredsløbet ikke bruger for meget strøm, helst ingen strøm når det ikke har fået impuls, men det er nok at drømme lidt vel meget :-)

Mvh
Morten Skovborg
Avatar billede magic-mouse Novice
14. juli 2014 - 06:24 #1
Har du overvejet at programmere din egen ATTiny chip den kan drives af 3 volt, som du kan sætte en transistor på.

De 5 dioder, er de på samme kredsløb eller skal de startes seperat alt efter impuls.

Alt efter strømkilde kan du sætte en kondensator på, når du giver impulsen lades kondensatoren med strøm, strømen driver du en transistor med, og til sidst sætter du en modstand til at aflade kondensatoren med, jo større modstand du har jo kortere tid lyser dioden.
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2014 - 07:27 #2
Hvis du sætter en modstand som blider så aflader den mest jo mindre modstand du bruger den mindste modstand er jo en kortslutning 0 Ohm
Avatar billede skovborg Nybegynder
14. juli 2014 - 08:23 #3
Jeg vil bare gerne have et samlesæt jeg kan lodde sammen,  intet andet
Avatar billede magic-mouse Novice
14. juli 2014 - 08:40 #4
De 5 dioder, er de på samme kredsløb eller skal de startes seperat alt efter impuls.
Avatar billede magic-mouse Novice
14. juli 2014 - 08:54 #5
Avatar billede skovborg Nybegynder
14. juli 2014 - 09:04 #6
Det er helt åbent,  bare de tænder og slukker efter en tid
Avatar billede magic-mouse Novice
14. juli 2014 - 09:07 #7
når du giver impulsen skal den impuls tænde 1 led eller 5 led ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2014 - 10:28 #8
Tror du ikke du læser Ohms lov som fanden bibelen???
a lower resistance value results in a faster bleed-down rate but wastes more power during normal, power-on operation
Avatar billede magic-mouse Novice
14. juli 2014 - 11:07 #9
poko1: jeg synes du lægger mere energi på at trolle mig istedet for at bidrage til en løsning på spørgsmålet.
Avatar billede finb Ekspert
14. juli 2014 - 12:42 #10
Brinck.dk har masser byggesæt indenfor alt muligt
Avatar billede bvirk Guru
15. juli 2014 - 08:17 #11
Her er en af de utallige eksempler på af at 555 (alene) kan bruges at lave tidsperioder længere et par sekunder:
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10953

Det kan den bare IKKE - hvis man har det mindste krav til præcision og pålidelighed!

Her er en mere interessant timer, baseret på en pic - den vil jeg tro kan lave præcise tidsperioder:
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10963
Avatar billede skovborg Nybegynder
15. juli 2014 - 12:37 #12
Selve timeningen behøver ikke at være præsis.
Jeg vil bare gerne have at mine dioder tændes og slukkes efter en tid.
Det vigtige er at de slukkes igen,  men også at tiden de er tændt genstartes når der kommer nyt signal.
Avatar billede bvirk Guru
15. juli 2014 - 13:08 #13
Så kan du jo købe velleman kittet K2579 hos elextra - det er med en 555. Måske er det en ne555 der følger med, der til forskel for cmos udgaverne bruger mere støm. Du kan bestille en cmos udgave med - den kan ikke koste mange øre - se følgende for cmos udgaver:
http://en.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC
Køb også andre komponenter med, som faldmodstand(e) til lysdioder og noget det interfacer dit styresignal til triggerindgangen om nødvendigt.
Held og lykke med projektet.
Avatar billede skovborg Nybegynder
15. juli 2014 - 13:43 #14
Ok det kunne godt se ud som om jeg kunne undvære selve relæet og så bare trække strømmen direkte fra relæspændningen eller?
Det er ret vigtigt at kredsløbet bruger så lidt strøm som muligt.
Avatar billede magic-mouse Novice
15. juli 2014 - 13:49 #15
Ellers burde det være muligt at erstatte relæet med en transistor. En transistor koster 1 kr i løsvægt, og endnumindre hvis du køber mange.
Avatar billede bvirk Guru
15. juli 2014 - 16:29 #16
Hvis du køber en lmc555 med vil jeg tro det kører fint ved 5 volt med et standby forbrug på 1/4 ma. Leds kan rigtigt nok forbindes hvor relæet skulle have siddet, i parallel og hver med faldmodstand på (forsyningsspænding-led spændingsfald)/ledstrøm - f.eks ved 5volt 20ma giver det 2/0,02=100ohm
Hvis den samlede strøm af led'sne overstiger 100ma skal bc547 erstattes af noget der kan klare en større collectorstrøm - f.eks kan bc337 klare 800ma
Avatar billede skovborg Nybegynder
16. juli 2014 - 20:12 #17
Super fint
Avatar billede skovborg Nybegynder
28. juli 2014 - 08:10 #18
Ok bvirk
Smider du et svar?
Avatar billede skovborg Nybegynder
28. juli 2014 - 08:13 #19
Finb, den slags svar fører jo ikke til noget...
Du kunne jo lige så godt have bedt mig om at google et eller andet... Mit problem er at jeg ikke viste hvor jeg skulle bevæge mig hen.

Mvh
Morten Skovborg
Avatar billede bvirk Guru
28. juli 2014 - 20:18 #20
Så lige i #12, at du måske ønsker det sådan, at hvis et styresignal (trigning) fyres af mens dioderne er tændt, så skal tidsperioden forlænges - altså, sagt på en anden måde:

Antag at opstillingen er indstillet til 60sek. Hvis der kommer et styresignal 45sek efter foregående, så kan din formulering i #12 betyde at du ønsker et samlet tidsperiode på 105sek regnet fra første styresignal. Det hedder at opstillingen er retriggerable

Det er Velleman K2579 grundlæggende ikke, men det blot et par ekstra komponenter der skal til - kan laves på flere måder - f.eks en pnp transistor over afladekondensatoren hvis basis gennem en modstand trækker strøm når den forbindes til 0 af styresignal - billedgoogle '555 retriggerable'

Kan om ønsket uddybes