Avatar billede Basse25 Novice
10. juli 2014 - 09:44 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Datavalidering, liste og vopslag

Hej

Kan man lave et vopslag på en værdi i et ark, til et andet ark som indeholder flere navngivne områder og dermed få en liste - Hvis man f.eks. skriver AL i D2 i ark2 og skal finde AL i ark1 kan man så få de data i en liste, som ligger under AL?

Eksempel:
I ark1 har jeg en masse kolonner, som indeholder et forskelligt antal varegrupper nedad. Alle kolonnerne er hver i sær navngivet. F.eks. AL indeholder 20 varegrupper og er navngivet AL, GL indeholder 17 varegrupper og er navngivet GL osv. Hvis jeg i ark2 kolonne D2 indtaster AL, så vil jeg gerne have vist listen fra ark1 i kolonne D6 (og nedad). Jeg har oprettet en liste i datavalidering og lavet en hvisformel i kilde, men jeg kan ikke skrive formlen færdig på grund af pladsmangel: Formlen er som følgende: =HVIS($D$2="AL";AL;HVIS($D$2="GL";GL;HVIS($D$2="JH";JH;HVIS($D$2="JJ";JJ;HVIS($D$2="JA";JA;HVIS($D$2="GC";GC;HVIS($D$2="LA";LA;HVIS($D$2="LH";ML;HVIS($D$2="MH";MH;HVIS($D$2="MJ";MJ;HVIS($D$2="MR";MR;HVIS($D$2="MB";MB;HVIS($D$2="SA";SA;HVIS($D$2="SB";SB))))))))))))))

Er der en anden måde, som jeg kan gøre dette på? (Jeg kører Excel 2013)
Avatar billede Basse25 Novice
10. juli 2014 - 10:04 #1
Jeg har selv fået løst den med denne her formel:

=INDIREKTE(UDSKIFT(D2;" ";""))- Virker perfekt :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
10. juli 2014 - 10:07 #2
Jeg er en smule usikker på om det er dette du mener, men hellere svare noget som ikke rammer 100 % end ikke :-)

Du kunne bruge indirekte formlen (sålænge du er i samme projektmappe). Jeg har indimellem gjort det at jeg navngiver med et opslag.
Kol A - Kol B
AL - 'D2:D100
GL - 'E2:E100

Så kan du sige vlookup(A1;indirekte(vopslag(AL;[det jeg skriver ovenover];2;falsk);3;falsk)

Jeg håber det er forståeligt, ellers kan du uploade et lille eksempel, så skal jeg vise hvad jeg mener.