Avatar billede ka12 Nybegynder
06. juli 2014 - 09:24 Der er 5 kommentarer

Udtræk del af %USERNAME%

Jeg har behov for at foretage nogle kopieringer af filer til Workstations (under Windows 7) afhænig af hvilket username der logges ind med.

Forskellen i username ligger i de to første tegn, og det er altså dem, der skal tjekkes.

F.eks:
IF (de to første tegn i) %USERNAME% (er lig med) "aa", THEN COPY.....(osv)
(ja det er altså bare mit bud på hvordan det måske kunne være).

Jeg har kopieringsdelen på plads, men mangler altså sammenligningensdelen.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2014 - 10:03 #1
IF LEFT(%USERNAME%,2) = "aa" THEN
COPY.....(osv)
END IF

hvis der ikke skal testes på store/små bogstaver, så lav altid username til små bogstaver, og test på det
IF LCASE(LEFT(%USERNAME%,2)) = "aa" THEN
COPY.....(osv)
END IF
Avatar billede kurtmo Novice
06. juli 2014 - 10:49 #2
Hvis det er en bat-fil, er vi ovre i sådan en syntaks her:

set u=%username:~0,2%

if /i "%u%" equ "aa" (

echo Hej aa...

) else if /i "%u%" equ "bb" (

echo Hej bb...

)

~0,2: trækker de første to tegn ud
/i: ingen forskel på store og små bogstaver
Avatar billede ka12 Nybegynder
06. juli 2014 - 11:53 #3
Tak for svaret - det var en mulighed, men det virkede ikke helt efter hensigten i batchfilen.
Avatar billede ka12 Nybegynder
06. juli 2014 - 11:56 #4
Ja, man ser jo nok at jeg ikke er superbruger i dette forum ;o)

kurtmo - dit forslag kørte lige igennem - tak og point.

claes57 - Tak for svaret - det var en mulighed, men det virkede ikke helt efter hensigten i batchfilen.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2014 - 16:11 #5
Overvej at skifte fra BAT til VBS eller PS.