Avatar billede whynot Nybegynder
29. juni 2014 - 12:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

en slags "merge" af regneark

Hejsa eksperter,

Hvér mandag trækker jeg en rapport om mine brugeres seneste aktivitetsdato i min service - rapporten er et excell regneark i format og jeg vil gerne kunne finde ud af for hvilke brugere som har brugt min service siden sidst OG  hvem som ikke har.

Jeg forestiller mig at have et "master" regneark, hvor jeg "importerer"/"merger" seneste rapports data ind i og hvor "master" dokumentet så tydeligt viser hvilke brugere som har brugt min service og hvem som ikke har.

Algoritmen må være noget med..

1) hvis "dato for sidste aktivitet" = sidste uges "dato for sidste aktivitet", så har brugeren ikke brugt servicen.

2) hvis "dato for sidste aktivitet" forskellig fra sidste uges "dato for sidste aktivitet", så har brugeren have brugt servicen.

Er der nogen som kan hjælpe med nogle råd om hvordan jeg angriber denne problemstilling? Jeg giver points for ALT der bringer mig et stykke nærmere :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
29. juni 2014 - 12:17 #1
Min første tanke er at du i dit masterdokument har alle dine brugere. Du bør have en fælles reference både i dette master dokument og i den aktivitetsrapport du trækker - det kan evt. være så simpelt som f.eks. fornavn&efternavn trukket sammen, men måske der ligefrem er et unikt nummer til hver bruger, eller en mailadresse eller noget?

SÅ laver du opslag imellem de to rapporter. Næste uge laver du nye opslag i en ny kolonne og sætter en hvis sætning i seneste kolonne. På den måde samler du i yderste kolonne seneste brug.
Avatar billede whynot Nybegynder
29. juni 2014 - 13:06 #2
FEDT ... jeg har deres email adresser som jo derfor kunne udgøre en unik reference...

Så det du siger er at jeg tager ALLE email adresser over i master dokumentet og derefter laver to rapporter.. ikke sikker på hvad jeg skal bruge to rapporter til?? har jeg ikke blot brug for én? :-O
Avatar billede kim1a Ekspert
29. juni 2014 - 13:59 #3
Nej jeg siger din liste med mailadresse er din rapport. Men som jeg forstod dig har du brug for løbende at opdatere den.

Altså:
KolonneA: mailadresser
KolonneB: Seneste aktivitet
KolonneC: Opslag mod din nyeste rapport (vlookup formlen), noget i stil med: iferror(vlookup(A1;[stien til din seneste aktivitetsrapport];2;false);kolonne)

På den måde slår den op om mailadressen eksisterer i seneste aktivitetsrapport, og hvis den ikke findes så vælger den kolonne Bs dato/tid i stedet. Når du så trækker en ny aktivitetsliste så bliver din kolonneC din nye kolonneB.

Jeg håber det er forståeligt - ellers kan du uploade et eksempel på en aktivitetsrapport så skal jeg vise dig hvad jeg mener.
Avatar billede whynot Nybegynder
29. juni 2014 - 14:32 #4
dette er et eksempel..

username;created;last activity;role;group
afvikler10@gmail.com;2014-03-10 09:22;2014-02-24 23:32;executer;Projekt Userbility Ålborg Universitet
afvikler11@gmail.com;2014-03-10 09:22;2014-05-22 10:00;executer;Projekt Userbility Ålborg Universitet
afvikler12@gmail.com;2014-03-10 09:22;2014-05-22 10:56;executer;Projekt Userbility Ålborg Universitet
afvikler13@gmail.com;2014-03-10 09:22;2014-05-22 11:18;executer;Projekt Userbility Ålborg Universitet

hvor jeg har 4 brugeres aktivitet.. og i næste uge trækker jeg en ny rapport, hvor jeg så vil sammenkøre mine data.. Takket være dig har jeg næsten klaret min if/then statement.. problemet er at jeg får nye brugere på som jeg skal have importeret ind i mit master.. og pludselig bliver det altså lidt svært synes jeg :-/
Avatar billede kim1a Ekspert
29. juni 2014 - 15:03 #5
Excel har en løsning der kan markere dubletter - så selvom det bliver lidt manuelt kan du starte med at kopiere alle bruger i din aktivitetsrapport ind under din opfølgningsliste og så lave en fjern dubletter under datafanen.
Avatar billede whynot Nybegynder
29. juni 2014 - 23:07 #6
Kimfa - smid et svar - så jeg kan give dig points :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
29. juni 2014 - 23:21 #7
Jeg håber du bliver tilfreds med det :-)
Avatar billede whynot Nybegynder
15. juli 2014 - 12:45 #8
helt sikkert :-) Mange tak!!!