Avatar billede gregand Nybegynder
27. juni 2014 - 10:43 Der er 11 kommentarer

SQL udtræk med parameter fra en celle. ODBC SQL Server

Hej,

Jeg har et kæmpe problem, jeg kan simpelthen ikke få Excel til at lade mig benytte en celle som parameter i mit SQL statement, parameter knappen er grey't ud, har forsøgt mig frem via google og skrive ? i stedet, og kører det, men knappen kommer ikke op og bliver aktiv. Jeg har også prøvet at skrive (Ark1$A2) osv osv.

Min forbindelse i Excel er SQLOLEDB / Office dataforbindelse, kommandotypen er sat til SQL. Og et eksembel på min SQL kunne være :

SELECT SUM([Quantity]) AS 'Qty_Jan' FROM [Item Ledger Entry]
WHERE [Job Name] = '50 Øre, cirkulationsmønt Jan 2014';

'50 Øre, cirkulationsmønt Jan 2014' vil jeg så gerne udskifte med værdien i en celle, f.eks. Ark1$A2

Min ODBC er en System DSN som kører på en Microsoft SQL Server Native Client Version 11.00.2100 driver, oprettet med min adminbruger, Excel er kørt som min adminbruger, men er logget på min almindelige bruger.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. juni 2014 - 14:07 #1
Hvad ville du skrive i henholdsvis cellen og i SQL-sætningen i stedet?
Avatar billede gregand Nybegynder
27. juni 2014 - 14:20 #2
Cellen skulle indeholde "50 Øre, cirkulationsmønt Jan 2014" f.eks. men jeg kunne også skrive "20 Krone, Tema 2014" f.eks.

Så jeg så gerne at noget alla det her virkede :

SELECT SUM([Quantity]) AS 'Qty_Jan' FROM [Item Ledger Entry]
WHERE [Job Name] = Ark1$A2;
Avatar billede supertekst Ekspert
27. juni 2014 - 14:29 #3
Der er en forskel mellem det oprindelige SQL-udtryk og det du ville skrive i cellen ' <-> "
Kan det have en betydning?
Avatar billede gregand Nybegynder
27. juni 2014 - 14:38 #4
Den forstod jeg ikke ?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. juni 2014 - 14:43 #5
Ok

SELECT SUM([Quantity]) AS 'Qty_Jan' FROM [Item Ledger Entry]
WHERE [Job Name] =

'50 Øre, cirkulationsmønt Jan 2014';

"50 Øre, cirkulationsmønt Jan 2014"
Avatar billede gregand Nybegynder
27. juni 2014 - 14:47 #6
"" var for at vise her inde at det bare er tekst... '' er SQL korrekt at indramme parameteren i argumentet. ; er til at afslutte SQL'en...

Jeg har behov for at bruge indholdet af en angiven celle som "variabel" i mit SQL statement.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. juni 2014 - 15:00 #7
Ok er med på hvad du ønsker.
Har anvendt SQL fra Excel mod en Access DB - med en problematik, der ligner.
Avatar billede bak Seniormester
27. juni 2014 - 23:24 #8
Hvis du bruger msquery, vil du når du vælger at se kriterielinien kunne skrive i kriterierne. Hvis du her skriver [navn] (hvor navn er navnet på din parameter), vil du når du afslutter kun vælge en celle som fast parameter.
Avatar billede gregand Nybegynder
30. juni 2014 - 10:41 #9
Hej bak,

Du har faktisk svaret på mit spørgmål, det virkede, dog ikke som håbet, men det gav mig hvad jeg havde brug for.
Avatar billede gregand Nybegynder
30. juni 2014 - 10:42 #10
Tak... :)
Avatar billede bak Seniormester
15. juli 2014 - 11:56 #11
selv tak