Avatar billede kodak Mester
12. juni 2014 - 13:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Log kun 1 gang hvert kvater

jeg har nogle kilder der uploader til min mysql rimelig ofte

men jeg vil gerne have at den kun gør det en gang i kvarter

så hvis klokken er xx:00 må den huske en log fra hver "unit_id"
så hvis klokken er xx:15 må den huske en log fra hver "unit_id"
så hvis klokken er xx:30 må den huske en log fra hver "unit_id"
så hvis klokken er xx:45 må den huske en log fra hver "unit_id"

så hvis der allerede eksistere en "unit_id" der er uploadet inde for dette kvarter skal den ignorere den.
Avatar billede conz Juniormester
12. juni 2014 - 17:25 #1
Du kunne bruge DateTime til at få klokken, også tjekke på om der er gået et kvarter fra sidst den kørte.
Avatar billede kodak Mester
13. juni 2014 - 14:15 #2
ja det havde jeg tænkt på

if (($upload_time > 'xx:00') && (($upload_time < 'xx:15')) {
    // load kun unit_id 1 gang
if (($upload_time > 'xx:15') && (($upload_time < 'xx:30')) {
    // load kun unit_id 1 gang
if (($upload_time > 'xx:30') && (($upload_time < 'xx:45')) {
    // load kun unit_id 1 gang
if (($upload_time > 'xx:45') && (($upload_time < 'xx:00')) {
    // load kun unit_id 1 gang

Men så kommer jeg heller ikke længere.
Avatar billede conz Juniormester
13. juni 2014 - 14:48 #3
Jeg ville nok lave en ekstra entry i din db, hvor du gemmer minuttallet, hver gang du uploader. Så vil jeg tage det nuværende minutal, og se om der er mere end 15 eller mere i mellem, før upload.

Minuttal får du ved date('i'), se mere her:
http://php.net/manual/en/function.date.php

Så noget lign.

// Få det nuværende minuttal med date('i').
$current_time = date('i')

// Flip evt negativt difference mellem tallene til en positiv (i tilfælge hvor vi er gået ind i en ny time).
$difference = abs($current_time - $last_upload)

// Hvis forskellen er større eller lig 15, upload da init_id
if($diff >= 15)
// load kun init_id 1 gang
Avatar billede kodak Mester
13. juni 2014 - 14:52 #4
jeg uploader allerede 2 forskellige time()
Avatar billede conz Juniormester
13. juni 2014 - 14:58 #5
Okay, så kan det jo være at et af dem kan bruges til dette formål.
Avatar billede kodak Mester
13. juni 2014 - 15:09 #6
sådan noget.

$get_date = date(strtotime($_REQUEST['d'] . " " . $_REQUEST['t']));
$diff = abs(date('i',$get_date) - date('i'));

if($diff >= 15) {
    mysql_query("...");
}
Avatar billede kodak Mester
13. juni 2014 - 15:11 #7
$_REQUEST['d'] er dato
$_REQUEST['t'] er klokken
Avatar billede kodak Mester
13. juni 2014 - 15:22 #8
måske nærmere:
$get_new_date = date(strtotime($_REQUEST['d']." ".$_REQUEST['t']));
$get_old_date = $latest['output_sand_time']; //hentet fra sidste input

$diff = abs(date('i',$get_new_date) - date('i',$get_old_date));
if($diff >= 15) {
    mysql_query("...");
}
Avatar billede kodak Mester
13. juni 2014 - 16:08 #9
den gælder jo ikke hvis:
den nye tid er 01
og den tidligere er 53

det giver en $diff på 52
Avatar billede kodak Mester
13. juni 2014 - 16:12 #10
men hvis jeg går tilbage til timestamp:

$get_new_date = date(strtotime($_REQUEST['d']." ".$_REQUEST['t']));
$get_old_date = $latest['output_sand_time'];

$diff = abs($get_new_date - $get_old_date);
if($diff >= (15 * 60)) {
    mysql_query("...");
}

skulle jeg så ikke være sikret så tager den afstanden mellem sekunder.
Avatar billede conz Juniormester
13. juni 2014 - 18:31 #11
Ah ja, der er stadig problemer når minutterne ruller over. Den missede jeg =(

Så jo, løsningen er at bruge timestamp, der undgår du alle sådanne faldgruber.
Avatar billede conz Juniormester
13. juni 2014 - 18:32 #12
Også har du faktisk heller intet at bruge abs() til, da resultatet aldrig vil blive negativt. Så sparer du (lidt) performance der.
Avatar billede kodak Mester
13. juni 2014 - 19:15 #13
takker for hjælpen
Avatar billede conz Juniormester
13. juni 2014 - 20:41 #14
Selv tak, bare behold point.
Avatar billede kodak Mester
13. juni 2014 - 21:25 #15
Lukker