Avatar billede bing89 Nybegynder
11. juni 2014 - 20:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Erstat æ,ø,å,mellemrum og symboler - og få dem tilbage igen..

Hej.. Jeg har brug for at få erstattet æ, ø, å, mellemrum og symboler - OG få dem tilbage igen ? Hvordan kan jeg gøre det, uden at det laver rod i det.. I skal forestille jer, at I ikke kender $titel's indhold på forhånd..

Min funktion virker fint den ene vej..
$titel = 'Aalborg har grønne æbler pÅ træerne  ';

function cleanTitel($titel) {
        $replace = array("Æ", "Ø", "Å", "æ", "ø", "å",' ');
        $replaceWith = array("AE", "OE", "AA", "ae", "oe", "aa",'_');
        $replaced = str_replace($replace, $replaceWith, trim($titel));
        $cleanTitel = preg_replace('/[^a-z0-9_-]/', '', strtolower($replaced));

        return $cleanTitel;
}
echo cleanTitel($titel); // Resultat: aalborg_har_groenne_aebler_paa_traeerne

[b]Den anden vej:[b]
Normalt vil aa, skulle erstattes med Å, men så har vi f.eks. Aalborg ..
Så hvordan jeg skal gøre dette, kan jeg ikke lige se.. ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. juni 2014 - 20:19 #1
AA eller aa vil jo ikke replace Aa, der skal du så have Aa og omvendt.
Avatar billede kurtmo Novice
11. juni 2014 - 20:37 #2
Du gemmer to udgaver af titel, så kan du altid vende tilbage :-)
Avatar billede repox Seniormester
11. juni 2014 - 20:40 #3
Enig med #2 - det er typisk det man gør.
Avatar billede bing89 Nybegynder
11. juni 2014 - 20:41 #4
Det er korrekt, som jeg skulle have nævnt i indledningen - så er det (igen) til url'er - hvor æ,ø,å ikke bør indgå  :)? Jeg kunne selvfølgelig give det aktive menupunkt en class aktiv, og en attribut med det rigtige link i, men det virker forkert i mit hovede?
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. juni 2014 - 20:41 #5
Jeg tror kurtmo mener: (god ide)

$original = //Titel inden cleanTitel()
$replaced = cleanTitel($titel);
Avatar billede bing89 Nybegynder
11. juni 2014 - 20:57 #6
Når siden skifter (genindlæses), så har jeg jo kun resultatet af linket at arbejde ud fra - altså den redigerede del, som ligger i urlen?
Avatar billede repox Seniormester
11. juni 2014 - 21:24 #7
Stadig samme løsning; du identificerer din database entry ud fra url strengen, men henter den originale titel ud fra samme entry.
Avatar billede bing89 Nybegynder
11. juni 2014 - 21:33 #8
Så du vil gemme både den rigtige titel, og den redigerede titel i databasen?
Avatar billede bing89 Nybegynder
12. juni 2014 - 19:51 #9
Jeg anede ikke at urlencode($str); fandtes :) Det er da meget nemmere, hvis det ikke går udover SEO ?
Avatar billede bing89 Nybegynder
14. juni 2014 - 10:59 #10
Nogen som vil have point?
Avatar billede bing89 Nybegynder
23. juni 2014 - 14:08 #11
Jeg lukker :)