Avatar billede CESkovgaard Mester
05. juni 2014 - 17:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Slet sektionsskift i word 2010 men bibehold formateringen over sektionsskiftet

Egentligt burde det være meget let blot man ved det (smil)

Jeg har flere sektioner i et dokument lad os sige sektion 1 sektion 2 og sektion 3 med hver sin formatering.

Jeg vil gerne bibeholde sektion 2 med indhold inklusive hoved, fod, papir osv.

Det er nemt nok at fjerne foregående sektionssnift og al tekst over det. problemet er at flerne sektionsskift EFTER den ønskede sektion da sektion 2 dermed bliver formateret som sektion 3 uanset om al tekst i sektion 3 slettes eller ej.

Det fremgår klart nok af alle de spørgsmål svar at det er det sidste sektionskift (eller det sidste punktum) der indeholder sektionsdefinitionen, men der må vel være en måde at slette uønskede sektionsskift efter den ønskede tekst UDEN at alt skal reformateres.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. juni 2014 - 17:48 #1
Du skal have den sidste sektion til at have samme opsætning som den foregående, før du sletter sektionsskiftet. Gør sådan:

NB Hvis der er flere sektioner EFTER den, som skal kobles sammen med foregående, skal du først sikre dig, at både hoved og fod deri er sat til IKKE at være sammenkædet med foregående, før du fjerner sektionsskiftet.

1. Gå til den sektion, hvis sideopsætning/hoved+fod, du vil have til at gælde.
2. Åbn dialogboksen Sideopsætning og tast Enter. Så husker Word, hvordan hele den opsætning er.
3. Gå til den efterfølgende sektion, som skal kobles sammen med den foregående. Tast F4 (får Word til at gentage det, du lige har gjort = sætter sideopsætningen af sektionen lig med den, du "gemte").
4. Slet sektionsskiftet mellem de to sektioner.

Her er flere detaljer på engelsk:
http://word.mvps.org/faqs/formatting/WorkWithSections.htm
Avatar billede CESkovgaard Mester
05. juni 2014 - 22:05 #2
Tak for forsøget men hos mig virker det ikke. (Word 2010)
At få papir, margener osv ens virker, men det kan man hurtigt gøre også manuelt.
Det der sker er at også sidefødder og sidehovede også manuelt skal skrives ind i den nye sektion. I hvert fald i min version ser der for mig uforudsigelige ting med sidehoved og sidefod, OGSÅ selv om jeg først for hver enkelt har været inde og skrive 'samme som foregående' alle steder. specielt hvis det kommer fra i forvejen sammenkopierede dokumenter.
Du får point for den lidt smartere måde at kopiere format på, men hvis andre læser svaret så forvent at sidehoved og sidefod muligvis skal skrives påny.
Avatar billede CESkovgaard Mester
05. juni 2014 - 22:07 #3
Som sagt point for smart copy paste af sideformat, men sidehoved og sidefod har i hvert fald jeg ikke fået løst.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. juni 2014 - 23:42 #4
Du behøver ikke at skrive hoved/fod igen.

Efter at du har kopieret sideopsætningen fra den første til den sidste af sektionerne, der skal kobles sammen, men FØR du sletter sektionsskiftet, så sørg for, at slå Sammenkæd med forrige TIL for hoved og fod i den sidste af de to sektioner, der skal kobles sammen. Så bliver hoved/fod fra den første af sektionerne overført til den sidste af sektionerne, og det er hoved/fod derfra, der kommer i den sammenkoblede sektion.

Der er forklaring på sammenhængene i den artikel, jeg linkede til.
Avatar billede CESkovgaard Mester
06. juni 2014 - 00:51 #5
Tak for ekstra info Lene
Jeg læste artiklen og den er helt ok.
Jeg ved faktisk ikke hvad mit problem reelt er. Jeg har prøvet det du nænver.

Hvis jeg laver et NYT dokument inddeler i sektioner osv osv. så vikrker det helt som beskrevet, og logisk. Problemet er nok mit eget, som jeg blot ikke har været klar over. Det dokument der aktuelt driller har været med tureren helt fra word 2000 med ændringer på ændringer så der er nok nogle efterladte koder der driller. I word kan man jo desværre ikke (som man kunne i WordPerfect) se efterladte formatstumper.

Jeg starter et helt nyt dokument nu i 'docx', og håber at det så bliver nemmere i fremtiden.
Avatar billede Maj-Brit Praktikant
28. februar 2018 - 09:39 #6
Hej

Jeg har problemet i word 2016.

Jeg har lavet et dokument, der er 3 sider langt. Jeg skifter flere gange sektionsopsætning (fra tabel til helside tekst) og bruger "sektion skift (fortløbende)".

På den sidste side er der indsat et "sektion skift (næste side)" som bevirker at jeg har en blank side 4.

Jeg har sidehoved og sidefod på de 3 første sider, men der er ingen af delene på side 4.

Ligegyldigt hvordan jeg gør, kan jeg ikke få side 4 slettet.

Er der nogen bud på hvordan jeg får side 4 slettet og bibeholdt opsætningen?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. februar 2018 - 11:29 #7
Maj-Brit

(I stedet for at stille et nyt spørgsmål i en gammel tråd, som har en løsning på det spørgsmål, spørgeren dengang stillede, var det mere korrekt at stille et nyt spørgsmål i en ny tråd.)

Der er kun grund til at indsætte sektionsskift, hvis du skal ændre ved sideopsætningen (margener, sidehoved, sidefod). Ud fra din forklaring lyder ikke til, at du har brug for sektionsskift i dokumentet.

Har du tjekket min forklaring i post #1? Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8), så du kan se alle tegn. Sørg for, at sideopsætningen i sidste sektion er som i sektionen inden (følg min forklaring i #1), og slet så det sektionsskift, der findes sidst.

Hvis der er tomme afsnit sidst i dokumentet (fordi der er tastet Enter flere gange) efter det sidste egentlige indhold i dokumentet, så slet dem. Ser ud som omvendte P'er - hvis du allerede har slettet sektionsskiftet, er tomme afsnit sandsynligvis forklaringen på den ekstra side.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. februar 2018 - 13:54 #8
Hej Maj-Brit

Jeg har undersøgt dokumentet og lavet en rettet version (sendt via e-mail).

Problemet var, at dit sektionsskifte sidst i dokumentet var et sektionsskift (næste side). Så beder du Word om at lave den næste side. Jeg har ændret det til sektionsskift (fortløbende) for at bevare opsætningen.

TIP: Det ville have været meget lettere at lave opsætningen med tabel(ler) med 1-2 kolonner, som havde kanter der, hvor du har vandrette streger, og ellers ingen kanter. Dit 3-siders dokument har 32 sektioner. Det gør både dokumentet langt mere besværligt at arbejde med og giver større risiko for, at dokumentet får problemer.