31. maj 2014 - 16:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Disable a <DIV BLOK ...

HEJ,

I en tabel har jeg en <SELECT> i en <DIV- blok. I denne DIV blok genererer et JS-script en tabel med 10 personnavne - sammen med den individuelle styling (CSS'en) og en option. Person 1 = option 1 .. Person 10 = option 10. Et onClick JS-script henter personens data (fra ovennævnte Array) og lægger data ind i aktuelle <input type="text" .. via en JS getElementByID(.. .
Alle <input's er defaultet som ReadOnly = true.

Dette virker og kører perfekt.

Nu trykker jeg på REDIGER-button'en.

Jeg skifter alle <INput's til ReadOnly= false (en script rutine), men min <DIV blok med selecten vil ikke DISABLES og giver mig en fejl om dette. Skiftet til ReadOnly = false volder ingen problemer.

Tanken er, at når en person "skal redigeres" (herligt udtryk forøvrigt!) må jeg ikke kunne vælge en ny midt i processen, og derfor skal valglisten disables, når jeg trykker på REDIGER.

Måden jeg har løst det på er følgende:  Jeg genererer 2 <div SELECT blokke med ens data. Den ene er defaultet DISABLED (det virker !) og attribut HIDDEN. Den anden (den valgbare) bliver som default sat display = block , så den vises. Det er så bare at skifte mellem de 2 blokke.

Men jeg finder ikke den løsning særlig elegant. Findes der en anden smartere løsning ?

Gerne i JQuery - som jeg godt nok er newbie i, men jeg SKAL lære det.

Problemet er der også når jeg skal hente nye personer og slette "gamle" ...

Kristian
Avatar billede HBP2 Praktikant
03. juni 2014 - 18:45 #1
For det første, det nytter ikke noget at prøve at disable en <div>. Det er <select> element som skal disables, og om det er inde i en <div> eller ej, det er såmænd ligegyldigt.

Du skriver faktisk ikke en eneste linje javascript i  dit spørgsmål, så vi andre har lidt svært ved at se om der måske er en syntaks fejl eller lign.
03. juni 2014 - 19:34 #2
HEJ,

Tak for kommentarerne.

Jeg har faktisk ikke prøvet at DISABLE' select'en i <div-boksen, idet jeg ikke på det tidspunkt hvor jeg skabte samme <div-boks ikke vidste, at <div> tags ikke kan disables. Jeg ved jeg kan HIDE /('HIDDEN') og 'BLOCK'e (i style: display) så jeg regnede med at jeg "bare" kunne DISABLE den (<div style="disabled = true;" ). Det kan jeg så ikke. Det ved jeg nu.

Din kommentar (andet afsnit) omkring Javascript er taget til positiv efterretning. Set i bakspejlet kan jeg godt se du har ret. Det er nu skrevet bag højre øre.

Men det her har faktisk hjulpet mig videre, så 1000 tak for hjælpen og dropper du et svar har du de 30 point.

(Måske først torsdag - da jeg ikke er på net i morgen - onsdag!)

Kristian
15. juni 2014 - 15:11 #3
LUKKER, da der ikke er indkommet svar...,.

KR