Avatar billede TUFexcel Juniormester
31. maj 2014 - 12:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vis resultat hvis resultatet møder kriterie

Jeg vil høre om der er nogen der kender til en formular hvor man kan undgå at gentage et sæt af betingelser.

Her er et simpelt eksempel:

if(C4+D4>10;C4+D4;"")

Ved meget lange sæt af betingelser virker det meget klodset at man skal gentage de samme lange formular, når man bare vil have resultatet. Kan det gøres mere smidigt?
Avatar billede natkatten Mester
31. maj 2014 - 13:58 #1
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Mener du formel i stedet for formular? Og ideen med en formel er jo at foretage f.eks. en beregning, et opslag eller en tekstmanipulation. Når denne er foretaget kan du jo evt. vælge at kopiere området med formlerne og konvertere dette til værdier, hvis du ikke får behov for at lave beregningerne igen.
Avatar billede TUFexcel Juniormester
31. maj 2014 - 14:16 #2
Jeg mener formel.
Nu lavede jeg et meget simpelt eksempel. Her er et andet og mere komplekst eksempel der gør formlen svær at læse, og tung hvis der er mange celler:

IF(INDEX(O$7:O$66;MATCH(1;(O$7:O$66<=D23)*(P$7:P$66>D23);0))>10; INDEX(O$7:O$66;MATCH(1;(O$7:O$66<=D23)*(P$7:P$66>D23);0));"")

Bemærk at:INDEX(O$7:O$66;MATCH(1;(O$7:O$66<=D23(P$7:P$66>D23);0))
står der 2 gange.
Avatar billede kabbak Professor
31. maj 2014 - 14:32 #3
Formlen
if(C4+D4>10;C4+D4;"")

kan næsten erstattes af denne, men du får 0 hvis værdien ikke er stører end 10

=(C4+D4)*(C4+D4>10)
Avatar billede TUFexcel Juniormester
31. maj 2014 - 15:15 #4
Tak.

Det jeg søger er en direkte måde at få svar på. Hvis noget er sandt er der jo ikke nogen grund til at gentage spørgsmålet. Giv svaret istedet. Hvis det ikke er sandt, ok. gør noget andet.
Avatar billede TUFexcel Juniormester
02. juni 2014 - 20:27 #5
Lukker