Avatar billede Sigma Pi Juniormester
23. maj 2014 - 10:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sandsynlighedsregning

Hej folkens,

Ja, jeg ved godt, at det er en gammel traver, og der har været en række svar herinde omkring det.
Men min situation er (det synes alle jo nok) lidt speciel.

Jeg er spildesigner, og er i gang med at designe en spilmekanik til et tabletop rollespil.
Dette spil baserer sig på kast med d6 (dice with 6 sides).
Men i forhold til mange skoleeksempler, så kan man i det her spil ende med at kaste MANGE d6, rigtig mange faktisk.
Grundlæggende handler spillet om, at man kan få lov at rulle sin terning igen, hvis man opnår en vis score med terningen.

For at kunne designe en sigende mekanik, så vil jeg gerne vide lidt om matematikken bag.
Jeg har studeret forskellige fora, undervisningsportaler, undervisningsmateriale osv. for sandsynlighedsregning.
Det har sådan set også medført, at jeg egentlig tror jeg har tjek på det meste i forhold til ... "Hvad er sandsynligheden for...".

MEN ... og her bliver jeg alligevel lidt usikker!

Eksempel:
En spiller på rulle med 1d6 (én terning med 6 sider). Ved en score på 6, må han rulle den igen, og lægge resultaterne sammen. Måtte han endnu en gang opnår en 6'er, så må han rulle endnu en gang og igen lægge resultatet til ... og sådan må han egentlig fortsætte.
Så hvad er så f.eks. sandsyndligheden for at rulle 15? Well, det er vel så 1/6*1/6*4/6 ... korrekt? Altså 1,85%

Hvis han må rulle to terninger, hvad er chancen så for at han ruller mindst én 6'er? Ja, det er vel så 1/6+1/6? Altså 1/3? 33,33%?

OK OK ... indrømmet ... langt indlæg, for her kommer så det endelige spørgsmål:

Hvis jeg så ruller 6d6 (6 terninger med 6 sider) er chancen for at få mindst én 6'er så 1/6+1/6+1/6+1/6+1/6+1/6? Altså 100%
Det kan jo ikke være rigtigt, for jeg ved jo positivt, at jeg kan lave et kast med terningerne, hvor ingen af dem bliver 6'ere!?!
Så derfor er min kæde lige hoppet af!

Og så lige et tillægsspørgsmål: Hvis jeg ruller f.eks. 16d6, hvad er så min sandsynlighed for at opnå et resultat på mindst 15, hvis jeg må rulle igen med hver enkelt terning, på en 5'er og en 6'er, og så fortsætte med de terninger, som forklaret overfor?
Avatar billede montago Praktikant
23. maj 2014 - 11:40 #1
23. maj 2014 - 11:53 #2
Kæden hopper af der hvor du vil have 1/3 chance for en sekser med to terninger (med seks sider hver.)  Hvis du ruller to terninger er der 36 mulige udslag (11, 12, 13, o.s.v.)  Ud af disse 36 udslag er der 11 med mindst en sekser (16, 26, 36, 46, 56, 61, 62, 63, 64, 65, 66, ialt 11).  Så chancen for mindst e sekser er 11/36 eller 30.6%.  Det der snyder er måske, at et af disse udslag rummer to seksere.  Matematikken skal måske være, at der i de 36 mulige udslag er 12 seksere hvoraf 2 i det samme udslag, så (12-1)/36.  Men så kan jeg ikke helt overskue matematikken med flere end to terninger.  Med tre terninger er der 216 mulige udslag hvor der ialt kommer 108 seksere.  Men der er 18 muligheder for mere end to seksere (166, 266, .. , 616, 626, .. , 661, 662, ..)  Af disse 18 muligheder er der tre med tre seksere hvoraf kun 1 tæller.  Så jeg beregner 108 minus 18 plus 2 (= 92) udslag med mindst en sekser, altså 92/216 = 42.6% chance.  Men derudfra at lave en generel formel der gælder for et vilkårligt antal terninger, det kan jeg ikke rumme.  Er der en statistiker derude?
23. maj 2014 - 11:54 #3
Nå, der var jeg for langsom.
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
23. maj 2014 - 16:02 #4
Tak, jeg kigger lige på det.

Hvis du smider det som svar Montago, så giver jeg points.

Sorry Christian.
Avatar billede montago Praktikant
23. maj 2014 - 16:05 #5
fik du svar på alle spørgsmål ?
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
26. maj 2014 - 12:31 #6
Ikke alle, men det hjalp en del. Og jeg kunne sagtens bruge noget af det.

Det er det der med sandsynligheder, når man pludselig får mange terninger ind i "spillet", der bliver noget tricky noget.

Men jeg arbejder på at få forståelse for det.