Jeg har sat noget videoovervågning op som skal kunne tilgås fra en tilhørende mobil app. Dette har aldrig været et problem før nu.
Jeg sidder på et netværk hvor jeg har en "hoved-router" (Asus RX3041_B), hvorpå der sidder 4 andre routere.
Den ene router (Netgear WNDR4300) er sat op som et accespoint, hvor min optager til overvågningen er sat til.
Internt fungerer alt som det skal, jeg mangler kun at kunne tilgå optageren udefra. Af en IT-mand fik jeg at vide, at jeg skal natte en port fra WAN til den lokal IP-adresse min optager sidder på.
Er der nogen som kan fortælle mig, hvordan dette gøres?
Hvis i skal bruge det, har jeg nogle lokale IP-adresser og nogle porte som skal bruges. Jeg modtager også gerne hjælp over teamviewer.
Det han mener er at du skal forwarde en port til optagerens lokale IP-adresse. Du skal finde ud af, hvilket portnummer optageren benytter, og så forwarde dette i din hovedrouter til den lokale IP-adresse.
For eksempel: Hvis optageren benytter portnummer 1234 og dens lokale IP-adresse er 192.168.0.20, skal du forwarde port 1234 til 192.168.0.20 i hovedrouteren.
Tak for dit svar. Det er også det jeg nogenlunde regnede med. Ved du hvordan man forwarder på sådan en router? Asus RX3041_B. Som på alle andre routere jeg har været inde i, kan jeg ikke finde et punkt som hedder port forwarding?
Der skulle gerne være et punkt i routerens menu der hedder NAT, og under dette skulle der gerne være et punkt der hedder Port Mapping, hvorfra du forwarder den pågældende port.
Se evt. her (bemærk at det selvfølgelig ikke er de samme porte du skal forwarde):
Her hedder det virtual server, som jeg kan huske der stod. Jeg prøvede faktisk dette, men uden at det gav held. Nu kan jeg se at man helst skal have en static ip for at gøre dette. Det har jeg ikke aktiveret, så måske er det der det går galt?
Hvad betyder static ip? vil det have nogen indflydelse på de andre netværk? de andre routere som sidder, er til virksomheder som er lejet ind. Så de skulle helst fortsætte normalt :)
Static IP betyder statisk IP-adresse, hvilket vil sige at en enhed har en fast IP-adresse, altså at den altid er den samme. Det er vigtigt at din optager får en statisk IP-adresse, da du ellers kan risikere at den lige pludselig en dag sidder med en anden IP-adresse end den, du har forwardet porten til, og du vil dermed ikke kunne få kontakt til enheden udefra.
Kort fortalt: Giv din optager en statisk (fast) IP-adresse, og forward routeren til denne. Hvis det ikke kan lade sig gøre direkte fra optageren, skal du oprette en såkaldt reservation i routeren. Spørg endelig hvis dette er tilfældet.
Mærkeligt. Routeren er sat til fixed ip, som er det samme som static ip, ikke? Alligevel vil den ikke port forwarde. Når jeg indtaster det jeg skal og trykker apply, skriver den også complete bagefter. Der bliver bare ikke oprettet nogen liste med de forwardet adresser og porte?
Nej, det er det som er mærkeligt. Den skriver complete, men intet bliver ændret. Jeg vil prøve at slukke for routeren i morgen inden den andre virksomheder møder op.
Der er ikke andre indstillinger jeg kunne have glemt? hvad er forresten forskellen mellem TCP og UTP? Kan se at optageren er sat til TCP
TCP og UDP er begge transportprotokoller, som enheder på et netværk kan benytte til at sende data fra A til B. Meget kort forklaret er forskellen at TCP vil være 100% sikker på at der er forbindelse til B, og hvis noget data/pakker går tabt undervejs bliver det sendt igen. UDP derimod er fuldstændigt ligeglad med om der er hul igennem til B, og sender bare data/pakker afsted. Hvis noget bliver tabt undervejs, bliver det ikke gensendt.
Med hensyn til om du skal vælge TCP, UDP eller begge når du forwarder, kommer an på om optageren benytter sig af TCP, UDP eller en blanding af dem. Dette burde være beskrevet i manualen/dokumentationen til din optager.
Nu har jeg haft genstarte routeren. Jeg har også prøve at tage strømmen fra den helt. Den fortsætter desværre på samme måde, med at den ikke vil tilføje min forward til listen under virtual server.
Kan det have noget med andre indstillinger på routeren at gøre? Eller kan det være fordi at der sidder en switch og en router/accespoint efter hovedrouteren at den ikke kan finde ud af det?
Umiddelbart synes jeg det lyder som en fejl i routeren. Du kan eventuelt prøve at (gen)installere den nyeste firmware til den og se om dette løser problemet - vær dog opmærksom på at routeren genstartes under denne proces.
Dette kan muligvis gøres direkte fra routeren, men hvis ikke, kan den nyeste firmware findes her:
Så er det sikkert på grund af optageren er på et andet subnet, og din hovedrouter mangler en rute hen til dette. Hvis der er nogle steder fra routerens kontrolpanel du kan pinge en IP-adresse, så prøv med 192.168.38.70 - hvis det ikke lykkedes, er det højst sandsynligt fordi routeren mangler en rute dertil.
Er din anden router (Netgear WNDR4300) KUN sat op til at være access point/bridge, eller kører den noget routing også? Eller sagt på en anden måde, sender den bare netværket fra hovedrouteren videre til de tilsluttede enheder?
Netgear routeren skulle meget gerne kun være accespoint. Når jeg logger ind på den, er den også lavet om så jeg slet ikke kan gå ind i alt som hedder portforwarding osv.
Det burde som sådan ikke være nødvendigt hvis Netgear-routeren kun agerer access point. Hvor får enhederne, der er tilsuttet Netgear-routeren, IP-adresser fra? Er de blevet tildelt statiske IP-adresser, eller får de dem fra hovedrouteren via DHCP?
Jeg kan umiddelbart ikke finde en måde at pinge IP adressen på.
DHCP listen på hovedrouteren er tom. Så jeg ved ikke hvordan det hele fungerer. Jeg kan bare huske at IT manden snakkede om, at han lavede nogle undernet eller sådan noget, altså delte det op så det hedder .38 og .xx osv.
IP adressen på optageren kan jeg selv definere igennem noget software.
Det blev simpelthen for avanceret for mig. Jeg løste problemet ved at flytte trække et nyt kabel fra hovedrouteren til optageren. Derefter ændrede jeg IP adresserne på kameraer og optager så de ligger i samme range, hvorefter jeg kunne forwarde. Nu kører det!
Du skal igen have tusind tak for din hjælp og tid. Jeg har lært meget.
Super, godt du fandt en løsning og at du lærte noget nyt :-)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.