Avatar billede ingeman Juniormester
17. maj 2014 - 10:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Valutakurser

http://www.nationalbanken.dk/_vti_bin/DN/DataService.svc/CurrencyRatesHistoryXML?lang=da

Jeg mangler kode der kan indlæse kurserner i Delphi ?

Mvh

Ingeman
Avatar billede kroning Nybegynder
17. maj 2014 - 12:33 #1
Avatar billede ingeman Juniormester
17. maj 2014 - 17:48 #2
Ja  jeg skal have fat i felterne ?
Avatar billede kroning Nybegynder
17. maj 2014 - 18:16 #3
I hvilke variabler skal de gemmes og hvilket format?
Avatar billede ingeman Juniormester
17. maj 2014 - 18:22 #4
delphi variabler - feks et  delphi array - jeg skal bruge aller værdier
Avatar billede kroning Nybegynder
17. maj 2014 - 18:39 #5
Det letteste er nok en xml parser, hvis du har en nyere Delphi er der måske en med men ellers prøv at google det
https://www.google.dk/#q=delphi+xml+parser
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2014 - 03:15 #6
Lazarus 1.2.2 + FPC 2.6.4 + Indy 10.2.0.3

console app

program currency;

uses
  Classes,
  IdHTTP,
  DOM,
  XMLRead,
  XPath;

var
  con : TIdHTTP;
  xmlstr : string;
  doc : TXMLDocument;
  xmlstm : TStringStream;
  allcurr : TNodeSet;
  i : integer;
  onecurr : TDOMElement;

begin
  con := TIdHTTP.Create;
  xmlstr := con.Get('http://www.nationalbanken.dk/_vti_bin/DN/DataService.svc/CurrencyRatesHistoryXML?lang=da');
  con.Free;
  doc := TXMLDocument.Create;
  xmlstm := TStringStream.Create(xmlstr);
  ReadXMLFile(doc, xmlstm);
  xmlstm.Free;
  allcurr := EvaluateXPathExpression('//Cube/Cube/Cube', doc.DocumentElement).AsNodeSet;
  for i := 0 to allcurr.Count - 1 do begin
      onecurr := TDOMElement(allcurr[i]);
      writeln(onecurr.AttribStrings['currency'] + ' ' + onecurr.AttribStrings['rate'] + ' ' + onecurr.AttribStrings['name']);
  end;
  allcurr.Free;
  doc.Free;
  readln;
end.
Avatar billede ingeman Juniormester
18. maj 2014 - 08:46 #7
Min Delphi 6.0 kan ikke finde  DOM,  XMLRead ?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2014 - 03:50 #8
Delphi 6 skulle kunne parse XML.

http://www.drbob42.com/examines/examin23.htm

Men jeg har ikke Delphi 6 installeret, saa jeg kan ikke lave et komplet eksempel.
Avatar billede ingeman Juniormester
19. maj 2014 - 18:15 #9
Åbn svar arne_v
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2014 - 02:24 #10
ok
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
16. juli 2014 - 11:11 #11
Findes der en lignende metode der kan hente den aktuelle kurs for en given valuta?
Jeg har en form hvor jeg indtaster nogle beløb som rent faktisk godt kan være i f.eks. EUR og så ville det være ret rart hvis man kunne taste det ind og så lave et opslag og hente en kurs så man kunne omregne til DKK

Den viste funktion kunne jo selvfølgelig laves så den gemmer resultaterne i en tabel, men det vil nok betyde noget tidsmæssigt hvis det skal gøres hver gang man vil indtaste frem for bare at slå en enkelt værdi op.