Avatar billede danseanse Nybegynder
06. maj 2014 - 21:13 Der er 10 kommentarer

Trykkede "gem ikke" ved en fejl

Ja, jeg tryggede "gem ikke" ved en fejl, og det var meget meget dumt. Et ret vigtigt dokument. Jeg bruger Word. Er der nogen, der ved om det er muligt at få det tilbage? I så fald, hvordan?
Avatar billede kurtba Ekspert
07. maj 2014 - 00:42 #1
Hvis det er ensbetydende med, at dokumentet aldrig har været gemt med et navn, kan jeg ikke se nogen mulighed for at genskabe.
Avatar billede CESkovgaard Mester
05. juni 2014 - 17:34 #2
Det kommer lidt an på hvor længe siden og version af word men:
Hvis du ikke har gjort noget selv gemmer Word faktisk dit dokument i den mappe som du enten selv har angivet, eller en default mappe.
Prøv at åbne din Word.
Klik på 'filer' fanen.
Klik på 'indstillinger'
Klik på 'gem'
I det vindue der kommer op kan du for det første se om der er 'hak' i gem automatisk hvis jeg glemmer det'
HVIS der er hak er der en god chance for at du kan finde din fil i den angivne folde.
Hvis der ikke er hak er du nok lost denne gang, men sæt hakket så har du en chance næste gang.
P.S. Hvis du ikke har givet dokumentet et navn i forvejen er det nok gemt under det allerførste ord der står i dokumentet.
Jeg håber du får fat i din fil (smil)
Avatar billede kurtba Ekspert
09. juni 2014 - 19:02 #4
CE Skovgaard. Jeg mener at du overser en væsentlig ting. Pgl. sagde nej til at gemme. De metoder du peger på gælder utilsigtet lukning af et dokument uden at gemme. Hvis det sker så vil der i øvrigt ske det, at hvis den er sat op til det, så vil Word selv første gang man åbner Word efterfølgende, fortælle at man har et gendannet dokument liggende, fordi det ikke blev lukket rigtigt.
Det tilbud vil man aldrig få, når man direkte har sagt nej til at gemme og derved er kopien i gendannelsesmappen også blevet slettet.
Avatar billede CESkovgaard Mester
09. juni 2014 - 20:13 #5
Hej Kurtba
Det er fordi den danske oversættelse ikke er god nok. Det virker OGSÅ selv om du har sagt nej til at gemme.
For at være sikker gennemprøvede jeg løsningsforslaget både med en ny fil og med en eksisteredne fil, og i begge tilfælde kunne jeg gendanne den udgae der var 'autogemt'. Selv bruger jeg 'gem hvert 20 minut', så selvfølgelig fik jeg ikke nødvendigvis de seneste rettelser med, men resten.
Da jeg testede gjorde jeg ikke andet end at starte et nyt dokument, skrive lidt, vente lidt, trykke på Xet og sige nej til at gemme. Da jeg så åbnede word igen og fulgte vejledningen fik jeg mit (aldrig gemte) dokument tilbage.
Avatar billede kurtba Ekspert
10. juni 2014 - 00:43 #6
Hmm. Jeg prøvede lige i Word 2013. Skrev i en fil og lod den stå åben i 30 min og lukkede så og sagde nej til at gemme.
Da jeg herefter åbnede Word og så i mappen, hvor den autogemte fil skulle lige, lå der intet.
Den er sat til at gemme hvert 10 min, og der er også krydset af ved at den skal gemme den seneste autogemte version, selv om den ikke har været gemt.
Avatar billede CESkovgaard Mester
10. juni 2014 - 02:35 #7
Jeg har lige prøvet igen og det virker altså i word 2010. (windows 7)
Åben word
lavede følgende fil, hvor jeg skrev lidt en gang imellem:
-------
Testfil
Startet 1:51 og tid sat til 5 minutter
1:53
1:54
1:55
1:56
1:57
1:59
2:01
Derefter lukkede jeg word og sagde 'gem ikke'
Jeg åbnede så word igen
Åbnede 'filer'
Åbnede 'seneste'
For neden til højre i det vindue der åbnes med diverse filer er der et link der hedder: 'Gendan ikke-gemte dokumenter'
Det klikker du på og så får du muligheden. Den jeg lavede for et par dage siden var der i øvrigt også.
Da første ord i min fil var 'testfil' hed filen:
Testfil((Unsaved-303770393620873456)).asd
ALTSÅ en .asd fil.
Jeg fik ikke '2:01' med, men fik resten.
Den ligger (hos mig) i kataloget:
C:\Users\Skovgaard\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles.
Du må meget gerne prøve igen og fortælle mig om det er fjernet igen i office2013.
P.S. '.asd' filer kan så vidt jeg ved KUN åbnes som del af recovery inde fra word, og ikke for sig selv, med mindre der findes et tredjepartsprodukt der kan Måske 'Free File Viewer', men det burde der altså heller ikke være grund til.
Avatar billede kurtba Ekspert
10. juni 2014 - 23:26 #8
Du har ret. Den funktion findes også i 2013, jeg kendte bare ikke metoden. Jeg ledte direkte efter filen i mappen for gendannede filer, men de ligger rent faktisk et helt andet sted - kan jeg se nu.
Nu fandt jeg også den fil, som jeg ikke gemte i går.
Avatar billede CESkovgaard Mester
10. juni 2014 - 23:44 #9
Fint Kurtba. lad os håbe at den oprindelige spørger 'danseanse' stadig følger med. Måske kan han stadig finde sin fil (smil), selv om han sikkert i mellemtiden har genskrevet sine rettelser.
Nu er der i hvert fald om ikke anset nogle andre der måske kan bruge informationen.
Avatar billede Adam Praktikant
19. november 2016 - 19:59 #10
Hej.
Jeg trykkede da jeg skulle gemme et dokument "gem ikke". Jeg har en macbook, og jeg bruger 2016 microsoft. Nogen der ved hvordan, at jeg kan få mit dokument igen?

Ved at man på Windows kan hente filen hurtigt og nemt igen, så er der evt. en måde, hvor at jeg kan, logge på en og derfra hente filen igen, som jeg lavede på min macbook?

Alt hjælp tages imod, er nemlig presset!