Avatar billede louis4 Nybegynder
16. april 2014 - 14:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

sortere værdier for både unikke og sammenfaldende kategorier

Jeg har to kolonner med nogle sammenfaldne og nogle unikke kategorier, og nogle værdier knyttet til hver kategori. Jeg vil gerne have sorteret værdierne efter kategori. Hver kategori har et nummer knyttet til sig, som man kan sortere efter.

Jeg vil gerne sortere kategorierne, så jeg kan lægge hver værdi sammen for hver kategori. Måske er sortere ikke det rigtige ord at bruge, i mangel på bedre.

Lad mig komme med et eksempel for at illustrere.

Fx antal dyr på to bondegårde, hvor jeg ønsker at lægge antal dyr sammen i en tredje kolonne.

Hvert dyr har et nummer, et navn og et antal. fx (ged har nummer 12, og der findes 17 geder skrives sådan her: 12.Ged...17)

Bondegård A          Bondegård B
1. hest 3            1.hest 5
2. får  5            2. får  9
3. and  7            4. kat 2
4. kat  3            5. ko  8
5. ko  3            6. fisk 3
6. fisk 5

Altså nogle af kategorierne er forskudt, nogle optræder kun det ene sted osv. Er det muligt at sortere kategorierne i Excell så det bliver muligt at lægge alle katte sammen, selvom de ikke står i samme række?

Håber det giver mening.
Avatar billede sdh Mester
16. april 2014 - 19:11 #1
2x sum.hvis formler burde klare det.
Dyr i kolonne A og C
Tal i kolonne B og D.

=Sum.Hvis(A:A;"hest";B:B)+Sum.Hvis(C:C;"hest";D:D)
Avatar billede louis4 Nybegynder
17. april 2014 - 09:58 #2
Hej
Tak for dit svar.

Jeg synes ikke rigtigt, det virker, når jeg prøver at gøre det, du skriver.

Jeg er ikke så god til excel, så jeg har også lidt svært ved at tyde den formel, du skriver. Skal jeg selv ændre ordet "hest" i din formel, for hver kolonne? For jeg har rigtigt mange kolonner alt i alt.
Avatar billede natkatten Mester
17. april 2014 - 17:37 #3
Jeg ville starte med at kigge på, hvordan du opbygger dine data. Hvis de står sådan lidt hulter til bulter, så kan sdh's formel (eller en tilsvarende) være en nødvendighed.

Hvis de er strukturerede, så kan en formel som f.eks. SUMPRODUKT være løsningen. Jeg har illustreret de to tilgange i dette regneark:

http://gupl.dk/709731/
Avatar billede louis4 Nybegynder
20. april 2014 - 13:33 #4
Hej Natkatten

Det er ser fremragende ud. Mine data er sådan lidt hulter til bulter organiseret, og de er temmeligt store. Jeg har ca 200 kategorier med op til fire "bondegårde" af mangel på bedre ord til hver. Din formel til strukturerede data ser ud til at fungere helt perfekt! Præcis det jeg ledte. Tusind mange gange tak.

Jeg har lige et par opfølgende spørgsmål, hvis du har tid.

Jeg har læst mig til, at $-tegnet gør, at man låser bogstavet. Men kan du forklare mig, hvorfor du har brugt det i formlen?

Og så har du brugt semikolon omkring den kategori, som skal genkendes i sum.hvis-formlen. Hvordan fungerer det?

Igen - mange gange tak.
Avatar billede louis4 Nybegynder
20. april 2014 - 13:34 #5
Og der skulle selvfølgelig stå "...din formel til Ustrukturerede data".
Avatar billede natkatten Mester
20. april 2014 - 18:12 #6
$-tegnet gør, at cellereferencen bliver absolut. Dvs. at den ikke ændrer sig, når formlen kopieres. Man kan lave den absolut på række- og/eller kolonneniveau.

Dvs. den kan variere, som vist her:

$A$1:$A$100 (benyttes f.eks. ved opslagsformler, som altid skal referere til dette område)
$A1 (hvis denne kopieres vil den altid bibeholde referencen til kolonne A)
A$1 (hvis denne kopieres vil den altid bibeholde referencen til den øverste række, række 1)

Det er ikke sikkert, at den absolutte reference behøves, men jeg synes som udgangspunkt, at det er en god idé at benytte den.

Semikolon er "skilletegnet" i mange funktioner i den danske udgave af Excel (og i visse andre landespecifikke versioner). I den engelske udgave benyttes komma (,).

Du kan acceptere dette svar for at lukke spørgsmålet.