Avatar billede svinth Nybegynder
17. august 2001 - 06:31 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

GIMP+Transparency

Hej billedbehandlingsgruppe.

Jeg er lige startet på at anvende GIMP som billededitor.
Når jeg anvender et script til at lave et logo, synes det mig umuligt efterfølgende at gemme billedet med gennemsigtig baggrund.
GIMP kan ikke gemme i GIF format, er der ikke andre formater der understøtter gennemsigtighed?
Hvad gør jeg?

M.v.h. Svante
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
17. august 2001 - 06:47 #1
PNG-formatet kan også lave gennemsigtigt.

Det lyder mystisk at den ikke kan gemme i GIF - men jeg kender ikke programmet.
Avatar billede svinth Nybegynder
17. august 2001 - 07:25 #2
Hej igen.

Ja, jeg mente nok at png kunne erstatte gif.
Jeg har bare ikke fået det til at virke endnu. Når jeg gemmer png billeder, får jeg at vide at formatet ikke understøtter layers :|.
Men lige nu er jeg ved at downloade manualen til gimp, så bliver jeg vel nød til at rtfm.
M.h.t. gimp og gif, så skyldes det at gif jo som bekendt er et copyright\'et format, og gimp er et gnu produkt. www.gimp.org for mere info.
Jeg vender tilbage senere...

M.v.h. Svante
Avatar billede callesen Praktikant
17. august 2001 - 08:05 #3
Du skal merge (samle) dine lag til et inden du gemmer i gif eller png.
Avatar billede hobbez Nybegynder
17. august 2001 - 08:06 #4
Fra GIMP\'s websted:

File formats supported include gif, jpg, png, xpm, tiff, tga, mpeg, ps, pdf, pcx, bmp, and many others.

Kilde: http://www.gimp.org/the_gimp_about.html

Men du skriver samtidig at PNG ikke understøtter layers. Det gør GIF jo heller ikke. Tricket er at beholde din original-grafik i programmets eget format, og så gemme en kopi af grafikken i GIF (eller PNG).

So også http://manual.gimp.org/manual/GUM/file_and_save2.html#446439

Prøv at konvertere grafikken til INDEX-farver, derefter FLATTEN og så SAVE AS.

Egentlig burde du kunne vælge SAVE AS.

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
17. august 2001 - 08:08 #5
Også fra manualen:

GIF
The Save As GIF dialog has many options. If you\'ve flattened your image, you can save it as an interlaced GIF image, which enables it to be loaded incrementally by some applications (such as Netscape). You\'ve probably seen this on the Web, when the image appears blurry at first but gradually becomes sharper.

  You can also set the GIF Comment stored in the GIF file to anything you want, like, \"Made by Karin with Gimp.\" Note that if you want to change the default GIF comment (\"Made with GIMP\"), you\'ll need to edit the GIF plug-in source code.

  Note that you\'ll need to convert your image to indexed color (right-click|Image|Indexed) before you can save it as a GIF.

If your image contains layers, you can create a GIF animation. If you want the animation to play only once, uncheck the Loop box; otherwise, it will loop forever. The Default delay between frames where unspecified field is the delay between frames in your animation. The checkboxes in the Default disposal where unspecified section control the following actions:

· Don\'t care and Make frame from cumulative layers have the same effect: The animation starts by displaying the first layer in the GIF image. Subsequent layers are then displayed \"on top of\" each other. This mode is useful when creating, for example, a logo that you\'d like to appear one letter at a time.

· One frame per layer (replace) will use the first layer as the first frame, the second layer as the second frame and so on, just like in a movie. This mode is useful when creating an image of a moving object, such as a spinning globe.

If your GIF image is transparent, the transparency will be retained when you save it. Transparency works in both flat and layered images. Note that GIF does not support semi-transparency; pixels are either 100 percent opaque or 100 percent transparent.

Transparent GIF images will sometimes be displayed incorrectly. This happens in a few older image programs that can\'t handle transparency very well, and you\'ll see a color instead of transparency (for example, Photoshop 2.5 doesn\'t handle transparency). The best you can do is set the image\'s default background color to an appropriate color before saving the GIF.

Kilde: http://manual.gimp.org/manual/GUM/file_and_save2.html

/Rob
Avatar billede svinth Nybegynder
17. august 2001 - 13:17 #6
Hej.

Hmmm....Er transparency lavet med det der hedder alpha (ja, jeg ER nybegynder :).

M.v.h. Svante
Avatar billede callesen Praktikant
17. august 2001 - 15:25 #7
Nej - baggrunden \'erstatter\' et tranparent område - alpha (alpha-kanalen eller Alphachannel) er et type lag der kaldes en maske (mask). Den kan manipulere med det område den dækker; men egentlig være et \'billede i sig selv.
Avatar billede svinth Nybegynder
20. august 2001 - 11:51 #8
Hej igen.

Ok, jeg har nu lavet transparente PNG\'er.
Men ie og netscape er ikke glade for at vise dem.
Mozilla derimod styrer for vildt :). Så det er godt nok for mig :).
GIF er IKKE understøttet, manualen er bare ikke blevet opdateret svj kan se.
Metoden var at lave et billede (v.h.a. fu-script), lave et nyt med transparent baggrund, og så kopiere de ønskede lag fra fu-scriptet over i det nye billede. Så virker det :).

M.v.h. Svante
Avatar billede svinth Nybegynder
20. august 2001 - 11:51 #9
Hej igen.

Ok, jeg har nu lavet transparente PNG\'er.
Men ie og netscape er ikke glade for at vise dem.
Mozilla derimod styrer for vildt :). Så det er godt nok for mig :).
GIF er IKKE understøttet, manualen er bare ikke blevet opdateret svj kan se.
Metoden var at lave et billede (v.h.a. fu-script), lave et nyt med transparent baggrund, og så kopiere de ønskede lag fra fu-scriptet over i det nye billede. Så virker det :).

M.v.h. Svante
Avatar billede wuhulf Nybegynder
14. februar 2002 - 15:47 #10
Det er mulig at få GIMP til at gemme/hente billeder som GIF ( og tiff ), det kræver bare at du henter en plug-in.

Jeg har fundet en på http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/

(Jeg bruger GIMP til windos.)
(NB. det er rigtig nok, at der noget med nogen rettigheder, men det kan du også læse på hjemmesiden)