Avatar billede TUFexcel Juniormester
06. april 2014 - 14:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vba oprydning i csv filer

Hej

Jeg ønsker at rydde op i csv filer hvor der ofte er fejl i.
Se fil her:

http://gupl.dk/709344/

Jeg ønsker en makro der kan gennemgå kolonne A, startende fra række 9 og indtil sidste række. Længden af csv filerne varierer, så den skal selv finde den sidste række. Når den har fundet en fejl, f.eks i række 182, skal den slette celle A182 og trække rækkerne nedenunder A182 (A183-ctrlA-ctrlx-A182-ctrlV) op så der ikke er et mellemrum. Derefter kører den så videre til næste række nedenunder.

Jeg har selv prøvet med en If then sætning, men jeg kan ikke få det til at virke.

Ps. Nogle rækker er anderledes, f.eks. A281, men er ikke en fejl. Det er en dato angivelse

Håber det var til at forstå.

Hilsen TUFexcel
Avatar billede TUFexcel Juniormester
06. april 2014 - 14:26 #1
Her er en lille ændring. I ark 2 har jeg lagt csv'en ud i kolonner. Det er bedre, tror jeg at lave makroen herfra. Kriteriet for hvornår noget er en fejl, er hvis kolonne B:F i den pågældende række er tomme. Derefter køres processen.
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2014 - 15:27 #2
Anbringes under Sheet2
I denne version testes kun på at kolonne B er tom. Så vidt jeg kan se er det tilstrækkeligt.

Public Sub sletFejl()
Dim sidsteRæk As Integer, ræk As Integer
    sidsteRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

    For ræk = sidsteRæk To 9 Step -1
        If ActiveSheet.Range("B" & CStr(ræk)) = "" Then
            Rows(ræk).Select
            Selection.Delete
        End If
    Next ræk
End Sub
Avatar billede TUFexcel Juniormester
06. april 2014 - 16:31 #3
Tak supertekst

Det ser umiddelbart smukt ud. Nu indgår denne makro i en større proces hvor jeg downloader kurser fra internettet. Heri er der allerede 6 andre makroer der kører for at mengelere rundt og sætte i system. Når jeg indsætter denne makro kørte den desværre i ring og jeg blev nødt til at slukke computeren for at standse den!
Avatar billede TUFexcel Juniormester
06. april 2014 - 17:10 #4
Nej, det var mig der placerede makroerne i en forkert orden. Det virker perfekt.

Mange tak for hjælpen, det hjælper mig meget.

Sender du et svar

Hilsen TufExcel
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2014 - 17:39 #5
Fint og selv tak