Avatar billede Blitzher Nybegynder
30. marts 2014 - 19:26 Der er 9 kommentarer

annuitetslån????

Hej Alle sammen jeg sidder pt med en opgave som lyder som følgende.

Hvor mange terminer skal en annuitet med en terminslig betalinbg på 25,000 kr. løbe for at den akkumulerede værdi er 250,000 kr. når den terminslige rente er 15%

Jeg har følgende formel(bruger excel)

n=-LN(1-0,15*(250000/25000)/LN(1+0,15)

Jeg får konstante fejl på dette punkt, som error/wrong domain osv.
en anden opgave der driller er følgende.

Beregn den akkumulerede værdi af en annuitet på 10.000 kr når den terminslige rente de først 5 år er 6& og sidste 5 år er 5%.

Denne opgave er jeg helt blank på :)

håber der kommer nogen hjælp, i så fald det ikke er den samme splitter jeg points til de dejlige mennesker, som assisterer mig i en løsning.

God Weekend
Avatar billede richardjensen Seniormester
30. marts 2014 - 21:09 #1
Du skriver ikke,hvilket skole/trin,du er på, så jeg ved ikke om brug af expon-ligning er krav, men ved helt simpel brug af exel får jeg følgende :
  28750
61812,5
========================
opgave 2 synes jeg du skal dele i 2 trin,først 5 år frem og med slutresult. som udgangstal de næste 5 år frem
Avatar billede richardjensen Seniormester
30. marts 2014 - 21:19 #2
I opg. får jeg:
Men fald nu ikke for fristelsen (afskrivning) !
Hvis du har brug for mere hjælp til forståelse, vil jeg gerne forsøge at hjælpe.
Avatar billede Blitzher Nybegynder
30. marts 2014 - 22:10 #3
jeg læser på århus universitet.

og vi har lignende opgaver til  rådighed for at opnå større forståelse med materialet.

men nogen gange kan det være den mindste prantes, eller sådan man har sat forkert.

Jeg kan slet ikke få første opgave til at give noget facit....
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. marts 2014 - 17:06 #4
n = antal terminer (søges)
FV = fremtidig værdi =250.000
i = rentesats pr. termin
PMT= terminslig betaling

n = ln(FV * i/PMT +1)/ln(1 + i)

Hvis du har FV i A1, i (altså, mrentesats) i A2 og terminslig betaling i A3, så finder du n som følger:

=LOG((A1*A2/A3)+1)/LOG(1+A2)

Bemærk at ln hedder LOG i Excel.

Vender tilbage lidt senere med sidste del af spørgsmålet da jeg lige har et ærinde.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. marts 2014 - 18:15 #5
Du kan prøve at se om det er noget i retning af vedhæftede.

http://gupl.dk/709094/
Avatar billede Blitzher Nybegynder
31. marts 2014 - 19:47 #6
fedt - du får det korrekte resultat XL- men når jeg selv taster det ind, skriver min computer "#NUMBERS## i excel. og jeg skriver samme formel som du har gjort.....
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. april 2014 - 05:48 #7
Hvad er det du taster ind?

Hvis det er den første opgave, har du så prøvet det jeg skrev i #4?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. april 2014 - 19:28 #8
Hvad med en lille kommentar?
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. april 2014 - 21:35 #9
Når jeg indtaster:  =25000*((1,15)^7-1)/0,15
i XL får jeg: 276669,98. - altså ved 7 terminer.
Ved 6 terminer får jeg:  218843,46
Så jeg mener ,kravet er opfyldt ved 7 terminer