Avatar billede hjald8 Nybegynder
19. marts 2014 - 20:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Indsættelse af billede i Excel - vba

Jeg har en udemærket kode, som henter rigtig mange billeder ind i Excel i forskellige sammenhænge. Her bliver billeder ikke gennemgået for skarphed mm - men mere brugt som en illustration/genkendelse af produkt mm

Men nu skal jeg gerne have hentet meget skarpe billeder ind. Dertil har jeg billeder i størrelserne 1-2 mb. Da det skal bruges til en præsentation - er det vigtig at står skarp.

Men uanset hvad jeg gør - så sørger Excel for at billederne bliver komprimeret voldsomt - også uanset filtypen (tif, jpg eller png)

Hvordan undgår jeg dette?????

Min kode ser således ud (udsnit):

        If flg = True Then
                Count = Count + 1
                Sheets(DelSheet).Activate
                myPictP = strPath & strFileName
                Set PicRange = Range(Cells(RowS, ColS), Cells(RowEnd, ColEnd))
                Set Shp = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(myPictP, False, True, 0, 0, -1, -1)
                Shp.Placement = xlMoveAndSize
                Shp.ControlFormat.PrintObject = True
                Range("AA1") = Shp.Name
        Else
        End If

Hvis nogen kan hjælpe - vil jeg være meget taknemmelig.
Avatar billede excelent Ekspert
19. marts 2014 - 20:56 #1
Prøv Filer/Indstillinger/Avanceret/Billedstørrelse og kvalitet

Excel 2010 DK
Avatar billede hjald8 Nybegynder
19. marts 2014 - 22:06 #2
Tak for input. Jeg har checket indstillinger. Der ER sat hak i 'komprimer ikke billeder i filen'. Men den gør det alligevel. Både via VBA'en og ved hjælp af 'indsæt billede'-funktionen i Excel.

Håber nogen har en ide
Avatar billede hjald8 Nybegynder
19. marts 2014 - 22:13 #3
Okay - fik skrevet kommentar som svar - en fejl.
Billederne bliver eksempelvis komprimeret fra en størrelse på 921kb til 61kb