Avatar billede SaxeBratlie Nybegynder
18. marts 2014 - 20:39 Der er 5 kommentarer

Dato sotering via spørring

Hei

Jeg har følgende SQL streng:

SELECT Format([Excel PayPal Tabell].[betalt dato], "mmmm yy") AS [Ny dato]
FROM [Excel PayPal Tabell];

Det var Terry som gav meg den, så Terry her kommer en oppfølger til deg :)

Hvordan kan jeg få sortert listen i spørringen etter måned, og ikke alfabetisk?

Slik det kommer ut nå, så får jeg kun til å sortere Febraur, Januar, Mars, osv - men jeg vil ha Januar, Februar, Mars, osv.

Er det mulig?

Hilsen Dag
Avatar billede terry Ekspert
18. marts 2014 - 21:14 #1
SELECT Format([Excel PayPal Tabell].[betalt dato], "mmmm yy") AS [Ny dato]
FROM [Excel PayPal Tabell]
ORDER BY Month([Excel PayPal Tabell].[betalt dato]);
Avatar billede terry Ekspert
18. marts 2014 - 21:16 #2
You may need to think about sorting on Year too!

Use Year() function
Avatar billede SaxeBratlie Nybegynder
18. marts 2014 - 22:16 #3
Hi Terry

Thanks again, and working good - how would that look with the whole string, with the year included? Im not so good at buliding theese sentences.

Dag
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2014 - 08:24 #4
ORDER BY Year([Excel PayPal Tabell].[betalt dato]), Month([Excel PayPal Tabell].[betalt dato]);

sort order is normally ASC (ascending) lower to higher

if you want to see fro example 2014 before 2013 then you need to sort year DESC (descending) higher to lower

ORDER BY Year([Excel PayPal Tabell].[betalt dato]) DESC, Month([Excel PayPal Tabell].[betalt dato]);
Avatar billede terry Ekspert
25. marts 2014 - 19:45 #5
does that help at all?