Avatar billede maffigadaffi Novice
12. marts 2014 - 10:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Function: Find dato for mandag i en given uge?

Jeg leder efter en Function, der kan give mig dato for mandag i en uge, ud fra en tekst i en celle der ser ud som følger "2014 UGE 10".

Jeg har en formel der virker:

hvor Celle A1 indeholder teksten "YYYY UGE WW":

=DATO(VENSTRE(A1;4);1;7*HØJRE(A1;2)-3-UGEDAG(DATO(VENSTRE(A1;4);;);3))

Bak fra detet fremragende forum har tidligere kredset om præcist denne problemstilling her:
http://www.eksperten.dk/spm/229114 (Se lidt nede i tråden)

Men jeg har ikke evnerne til at ændre funktionen så det passer til mit behov.

Kan nogen (Bak, måske?) hjælpe?
Avatar billede ole_viller Mester
12. marts 2014 - 13:40 #1
Hej Maffigadaffi.
Jeg laver en "reference"-celle for hvert år, jeg skal bruge. I cellen står datoen for mandag i uge 1 i et pågældende år.
Jeg har lavet reference-celler for tre år i cellerne A2, A3 og A4
I celle A2 skriver jeg 30-12-2013 - denne celle kalder jeg "mandag_uge_1_2014" (det taster du bare ind, hvor der ellers står A2 øverst til venstre)
I celle A3 skriver jeg 29-12-2014 - denne celler kalder jeg "mandag_uge_1_2015"
I celle A4 skriver jeg 04-01-2016 - denne celle kalder jeg "mandag_uge_1_2016"
Cellerne A2, A3 og A4 formatteres som dato (dd-mm-åååå)

I celle A1 står det tal, som er udgangspunktet for beregningen - YYYY uge WW

I celle B1 har jeg placeret beregningen (datoen for mandagen i uge WW i år YYYY udfra celle A1)
Celle B1 skal ligeledes formatteres som dato.

Formlen til celle B1 er:
=HVIS(VENSTRE(A1;4)="2014";(HØJRE(A1;2)*7-7)+mandag_uge_1_2014;
HVIS(VENSTRE(A1;4)="2015";(HØJRE(A1;2)*7-7)+mandag_uge_1_2015;
HVIS(VENSTRE(A1;4)="2016";(HØJRE(A1;2)*7-7)+mandag_uge_1_2016
)))

OBS
Hvis du skal bruge flere år, må du selvfølgelig lave flere reference celler - og flere linier efter samme princip i beregnings-formlen.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede maffigadaffi Novice
13. marts 2014 - 06:48 #2
Hej Ole.

Tusind tak for indsatsen, men det er ikke helt hvad jeg er ude efter.

Jeg ønsker at finde mandag i en uge ved hjælp af en UserFunction, udelukkende ud fra en tekst i en celle hvor der altid står årstal som de første 4 karakterer og ugenr. som de 2 sidste. (Altså uden referenceceller).

Desuden er det en UserFunction jeg er ude efter, således at jeg ikke skal skrive hele min (lange)formel hver gang. I stedet vil jeg gerne kunne nøjes med blot kan skrive :"=FoersteUgedag(A1)" eks i celle B1 og så få returneret "41708" som jeg kan formattere som dato efterfølgende såfremt min tekststreng befinder sig i celle A1 og har indholdet "2014 UGE 11", Og at min UserFunction naturligvis hedder noget i retning af:

"Public Function FoersteUgedag(YearAndWeek as String), eller noget i den retning".
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2014 - 14:56 #3
Function FDIW(YearandWeek As String)
FDIW = Evaluate("DATE(" & Left(YearandWeek, 4) & ",1,7*" & _
Right(YearandWeek, 2) & "-3-WEEKDAY(DATE(" & Left(YearandWeek, 4) & ",,),3))")
End Function
Avatar billede maffigadaffi Novice
17. marts 2014 - 08:55 #4
Lige i øjet, xl-Enthusiast...
Verdensklasse...
Avatar billede maffigadaffi Novice
17. marts 2014 - 08:55 #5
@ xl-Enthusiast:

Smid et svar og få velfortjente point...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. marts 2014 - 09:41 #6
OK.