Avatar billede Anja911 Nybegynder
10. marts 2014 - 10:08 Der er 9 kommentarer

Vagtskema i word

Hej allesammen!

Jeg har lavet et vagtskema i Word (version 2010).
Jeg har lavet det med dato lodret nedad i venstre side, og så eller diverse vagter vandret ud. Når en person har en døgnvagt, skal han/hun stå til hviledag dagen efter. Kan man (ligesom i et regneark) få Word til at vælge specifikke kolonner/celler til at stå i rubrikken med hvile. Således, at Word selv "henter" de initialer, der har haft døgnvagt til at stå i rubrikken med hvile dagen efter?

Hvis ja - nogen der kan forklare mig hvordan?

Mange hilsner Anja
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. marts 2014 - 16:42 #1
Du kan f.eks. bruge bogmærker og krydshenvisninger:

1. I hver at de celler, som har indhold, der skal gentages, opret et bogmærke (fanen Indsæt > Bogmærke). Hvert bogmærke skal have et unikt navn, f.eks. navn1, navn2, navn3 osv.

2. I hver celle, hvor et navn skal gentages, indsæt en krydshenvisning til det relevante bogmærke (Reference > Krydshenvisning > vælg Bogmærk under Referencetype, vælg Bogmærketekst i højre felt).

En krydshenvisning er et felt. Når du har lavet ændringer i navnene, skal du opdatere felter - så vil krydshenvisningerne blive opdateret: Marker alt (Ctrl+A) og tast F9 for at opdatere felter.

Bemærk:
Slå visning af bogmærker til, så der vises grå klammer om bogmærker på skræmen (udskrives ikke). Gøres via Filer > Indstillinger > Avanceret > Under gruppen "Vis dokumentindhold", Vis bogmærker.

Hvis du inkluderer slutcelle-tegnet (¤), når du laver bogmærker, vil krydshenvisningerne komme til at omfatte hele cellen inkl, evt. streger omkring. Hvis slutcelle-tegnet ikke er med, kommer kun teksten med i krydshenvisningerne. Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8), så du kan se alle tegn.

Når du retter et navn i en celle med bogmærke, skal du passe på ikke at slette bogmærket, da du så skal oprette det igen. Hvis du ikke har vist bogmærker, er det sværere at kontrollere.

Der er andre muligheder for at gentage data. En anden mulighed, som kunne være relevant her, ville være at bruge DocProperty-felter. Så skal du definere en property for hvert navn og rette værdierne af dem, når navnene skal ændres. DocProperty-metoden m.m. er omtalt i denne artikel (engelsk):
http://gregmaxey.mvps.org/word_tip_pages/repeating_data.html
Avatar billede Anja911 Nybegynder
10. marts 2014 - 17:05 #2
WAUW, det lyder enormt kompliceret. Lyder næsten som om, det ville være nemmere at oprette i et regneark. Eller alternativt bare at skrive de personer i rubrikken, der skal have hviledag efter en vagt. Men TUSIND tak for din hjælp. Prøver lige at fifle lidt med det - for det bør jo være nok, at oprette det på skabelonen, hvor jeg plotter personerne ind, der skal arbejde.

Tak for din hjælp.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. marts 2014 - 17:25 #3
Det er ikke kompliceret og tager ikke lang tid at sætte op. Jeg har blot forsøgt at forklare det tilstrækkelig detaljeret til, at du kan sætte det op, selv om du måske ikke er vant til at bruge bogmærker og krydshenvisninger.
Avatar billede supertekst Ekspert
10. marts 2014 - 23:42 #4
VBA kunne evt. også være en mulighed. Hvis en døgnvagt kan identificeres så skulle det være muligt automatisk at indsættes en hviledag dagen efter.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. marts 2014 - 15:11 #5
Hvad blev resultatet så?
Avatar billede Anja911 Nybegynder
25. marts 2014 - 09:33 #6
Det kunne jeg ikke helt bruge til noget. Har valgt at lave det i Excel, og må så se om det kommer til at fungere, ellers må jeg gå slavevejen, og selv taste hvem der skal have hviledag.
Avatar billede supertekst Ekspert
25. marts 2014 - 10:02 #7
Ok - men det jeg nævner i #4 kan stadig lade sig gøre
Avatar billede finb Ekspert
25. marts 2014 - 16:36 #8
Det er selvmord i Word !
Lav det i Excel !
Avatar billede finb Ekspert
05. april 2014 - 14:35 #9
Det er selvmord i Word !
Lav det i Excel !