Avatar billede Jureco Novice
08. marts 2014 - 11:06 Der er 3 kommentarer

array og input

Hej derude.

Jeg har 2 spørgsmål.

1), Jeg er i gang med at lave et webprojekt, hvor jeg har en file (landingspage.php) der styre layoutet og som trækker de forskellige elementer ind, som f.eks. indholdet til en sidebar (sidebar.php).
jeg har en gennemgående array - post - variable, som jeg samler alt data op i, denne hedder $hidder[]. Målet er at komme uden om Session variabler og kun køre med post variabler, fordi de er skjult og ikke så nemt kan knækkes.

Jeg skal have hjælp til at lave både det html input tag, der sender $hidder[] af sted til index.php, og jeg skal have hjælp til at skrive det $_POST tag, der modtager $hidder[] igen.

koden for sidebar.php står der blandt andet:

// Er sidebaren kaldt fra landingspage.php?
    {if($side == 'landingspage.php')
    // ja
        {
        echo 'antal tryk: '.$hidder['taeller'];
        echo '<form method="POST" action="landingspage.php">';
        echo '<input name="hidder[]" type="hidden" /> ';
        echo '<input name="hidder[Storkunde]"  type="checkbox" >';
        echo '<input name="submit" type="submit" value="knap">';
        echo '</form>';
        }

    else
    // nej
    {}

landingspage.php:

// er $hidder sat
if(issset($_POST['hidder']))
// ja - så skal den overføres til $hidder[]
{$hidder = $hidder[]}

else

// nej
{}

spørgsmål 2), jer som udvikler og arbejder med hjemmeside programmering, hvilken metode har i for udviklingsprojekter. Forsøger i først at få php koden til at virke, eller skriver i det hele i en omgang eller hvordan er den alm. arbejdsgang?
Avatar billede repox Seniormester
08. marts 2014 - 11:37 #1
1) Dine post-variabler kan manipuleres med, da de konsekvent er tilgængelige for klienten. Det er sessions ikke. Sessions ville i øvrigt være den eneste rigtige metode at bruge til at bibeholde data på tværs af sider af dit website.

2) det er et meget bredt spørgsmål. Kan du præcisere hvad du mangler metoder til?
Avatar billede Jureco Novice
08. marts 2014 - 14:28 #2
okay, repox, det stiller så 2 nye spørgsmål.

1) hvis vi har et session variable, hvordan skal den så se ud?
<html>

<input name="firma" type="text" value="$_session['firma']"/></br>

</html>

så skriver den ikke værdien af variablen

hvordan skal den se ud i både html og php, hvis det skal fungere?

spørgsmål 2). Hvis vi tager udgangspunkt i et lille projekt med 4 sider. Index.php danner udsenet, sidebar.php danner sidebaren, indhold1.php og indhold2.php, danner indholdet. Sidebar, indhold1 og indhold2, include direkte ind i index.php. hvad for en file vil du starte med at kode først? og hvorfor?
Avatar billede repox Seniormester
08. marts 2014 - 15:09 #3
1)
<input name="firma" type="text" value="<?php echo $_SESSION['firma']; ?>"/>

2)
Det er lang tid siden, jeg har lavet php på den måde, så jeg kan faktisk ikke huske det.
Som det er i dag, så starter jeg med at lave databasetabellerne, hvis der skaæ bruges sådan nogen, til den specifikke side jeg arbejder på. Så laver jeg al logikken der sørger for at data kan komme i databasen og så laver jeg den visuelle del til sidst.